12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
sitebanner-800x99-animated-loop

Nieuwe Sprinter: onderdeel van groter geheel

Gepubliceerd: 19 februari 2018

Tijdens de première van de nieuwe Mercedes-Benz Sprinter, onlangs in Duisburg, werd de bestelauto zelf nadrukkelijk als rader in een veel groter geheel neergezet. De fabrikant positioneerde vooral zichzelf als logistiek dienstverlener. Bestelauto Expo was erbij. 

Gewoonlijk worden bij perspresentaties de belangrijkste kenmerken van de nieuwe bestelauto opgedreund, zoals als de beschikbare motor- en carrosserievarianten. Zo niet bij Mercedes, dat eerst vier grote fleetmanagers op het podium haalde, die mochten vertellen over de eisen die zij stellen aan hun wagenpark. Uitkomst: bedrijfszekerheid, elektrische aandrijving, connectiviteit en zoveel mogelijk laadvermogen. Koren op de molen van de Mercedes, voor wie die verhalen uiteraard geen verrassing waren. Niettemin een verfrissende aanpak, die past bij de vernieuwende manier waarop hier een nieuwe bestelauto in de markt wordt gezet. Zoals Volker Mornhinweg, chef van Mercedes-Benz Vans, het formuleerde: “De Sprinter is de eerste bestelwagen die standaard wordt geleverd met intelligente producten en diensten. Hij verhoudt zich daardoor nu tot andere bestelwagens als een smartphone tot een simpel ‘mobieltje’.” De Sprinter heette op het podium die voll vernetzte Gesamtsystemlösung, omdat de connectiviteit een hoofdrol speelt. Verschillende diensten, zoals een online verbinding tussen de auto’s en de computer van de wagenparkbeheerder, worden allemaal standaard meegeleverd. Althans, op de modellen die Mercedes-Benz Nederland als standaardmodel ziet en dat is de versie met automatische transmissie en een compleet leger alle denkbare veiligheidsvoorzieningen. Alleen op speciale bestelling is de Sprinter zonder al dit moois verkrijgbaar, waarna hij als een tamelijk nuchter werkpaard de wereld intrekt. 

Stoerder
Als de nieuwe modellen eindelijk het podium oprijden, wordt direct duidelijk dat de Sprinter echt helemaal nieuw is, maar tegelijkertijd in elk geval uiterlijk helemaal zichzelf is gebleven. “Dat is bewust zo gedaan”, vertelt landgenoot Bertrand Janssen, die als Creative Manager Truck and Van verantwoordelijk is voor het design van alle bedrijfswagens van het merk. “De boodschap was om meer rust in het ontwerp te brengen. Daarom zijn enkele lijnen over de flanken achterwege gelaten. Niettemin zijn de echte Sprinter-kenmerken, zoals de proporties en de vorm van de zijruiten ongeveer hetzelfde gebleven.” De laadruimte is de Sprinter even groot als voorheen, zodat alle inbouw naadloos van het oude naar het nieuwe model kan worden overgezet. “Pas wanneer je die naast elkaar zet, zie je de verschillen toch heel groot zijn. De belangrijkste is dat de motorkap vlakker ligt, zodat zodat er een knik is ten opzichte van de voorruit. Dit maakt hem stoerder, terwijl de voetgangerveiligheid is toegenomen.” 



Voorwielaandrijving
Het grootste technische nieuws is de komst van modellen met voorwielaandrijving, naast de achter- en vierwielaangedreven versies. Jarenlang beweerde Mercedes dat het die niet wilde bouwen, maar onder druk van de concurrentie moest het toch. De voorwielaandrijver is 50 kg lichter en heeft daardoor dus iets meer laadvermogen plus een 80 mm lagere laadvloer. Verder is deze versie gewoonlijk geschikter voor volumineuze opbouwen en als basis voor campers. Mercedes kan ook alleen een ‘gemotoriseerde cabine’ leveren, een zogenaamde Triebkopf. De motoren zijn allemaal overgenomen van de vorige versie. De prijslijst voor de versie met 9-traps automaat begint bij € 28.050 voor de 3-tons 211 CDI (114 pk) met voorwielaandrijving. De volgende motorversie is de 214 CDI (143 pk) die er vanaf € 29.670 is. De voorwielaandrijver is er verder als de 3,5-tons 311 CDI en 314 CDI vanaf € 30.330. Met achterwielaandrijving en nu een 7G-Tronic is de Sprinter er als 311, 314 en 316 (163 pk) CDI vanaf € 31.690. De 319 met de 3,0-liter V6 van 190 pk is er vanaf € 40.990. Daarna komen nog de zwaardere uitvoeringen 511/514/516/516/519 CDI vanaf € 35.170 (alle prijzen ex btw/bpm). De elektrische eSprinter komt pas in 2019.



De Sprinter gaat in april in productie en staat vanaf juni bij de dealers. Begin april kan de pers er voor het eerste mee op pad. 

Lees ook: Mercedes elektrificeert bestelwagens – eVito in 2018

Tekst: Jeroen Ekeler
 

Deel dit artikel:
Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049