12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:

Meer Opel-gevoel in nieuwe Combo

Gepubliceerd: 22 oktober 2018

TEST: Opel Combo

In de introductieplanning van het nieuwe, compacte besteltrio van PSA speelt de Opel Combo beslist geen bijrol; hij heeft in het introductiecircus voor de pers zelfs voorrang gekregen boven de Peugeot Partner en Citroën Berlingo. Het goede nieuws voor Opel-fans: de Combo voelt echt aan als een auto van dit merk. 

Een Combo met een Fiat Doblò als basis, zoals bij de vorige editie het geval was, dat kan natuurlijk niet wanneer je als Opel bent geïntegreerd in de Groupe PSA. Dat leentjebuur spelen in Italië werd in 2011 nog aangekondigd als een noodgreep, nadat er eerder Combo’s waren verschenen die gewoon leunden op Opels bloedeigen modellen Kadett (1985) en Corsa (1993 en 2001). De nieuweling is onderhuids nu helemaal PSA. Prima, want dan is de Combo sowieso in technische zin helemaal bijdetijds. Het onderstel is grotendeels gelijk aan dat van PSA-personenauto’s zoals de Peugeot 308, terwijl het achterste gedeelte is overgenomen van de vorige Berlingo en Partner, iets wat je onder meer kunt zien aan de grote spoorbreedte van dit model. Opel levert de Combo met diesels van 1,6 en 1,5 liter met 75, 102 en 130 pk. Een benzinemotor is alleen leverbaar in de Combo Tour, de personenauto-versie met vijf tot zeven zitplaatsen.

   

Kleiner dan de vorige
De vorige Combo laten we in dit verhaal nog niet definitief los, want als we de specificaties daarvan met die van de nieuwe vergelijken, valt op dat de laadruimte is gekrompen; vooral het verlies van 20 cm aan hoogte is fors. Dan hebben we het over de L1H1-versies, terwijl de oude Combo er ook nog met verhoogd dak was. De laadlengte is in zowel de korte als lange uitvoering met 4 cm is afgenomen. Wie zijn mooie laadruimte-inrichting wil verplaatsen van een oude Combo naar een nieuwe, kan daardoor net iets tekort komen. 
Wat laadvermogen betreft trekt de oude Combo eveneens een lange neus naar zijn opvolger; de lichtste versie mag een kleine 100 kg meer torsen, bij andere modellen zijn de waarden ongeveer gelijk. Wat laadvolume is er een verlies van 0,1 m3 bij de L1H1 en 0,3 m3 bij de L2H1. De oude L2H2 kwam zelfs tot 5,0 kubieke meter. Een verhoogde versie van de nieuwe Combo staat niet op de planning.

Rijden maakt veel goed
Wat afmetingen betreft is de Combo dus in het nadeel van zijn voorganger, maar als het om het rijden gaat niet. De korte proefrit onthulde nog niet alle geheimen, maar meteen is duidelijk dat comfort en raffinement de boventoon voeren. De nieuwe 1.5 dieselmotor van 130 pk/300 Nm is erg soepel en stil, maar had ondanks die niet kinderachtige specificaties best moeite met de pakweg 1.400 kg eigen massa plus de 250 kg lading die achterin was geplaatst. Even wennen is de naar verhouding nogal hoog gepositioneerde versnellingspook, waarvan de bediening overigens probleemloos is. Niet zo goed zijn de buitenspiegels, die voor een bestelauto te klein zijn; er verdwijnt rechts gemakkelijk een hele auto in. Kwalijk, omdat het in een gesloten bestelauto nu eenmaal weinig helpt wanneer je even over de rechter schouder tuurt om het verkeersbeeld op de naastgelegen rijstrook te beoordelen. Dodehoekwaarschuwing is alleen als optie verkrijgbaar op de twee duurste uitvoeringen, maar had uiteraard standaard moeten zijn. 
Het verschil in comfort met de vorige Combo is aanzienlijk, in het voordeel van de nieuwe welteverstaan, al flatteert hier de lading de boel allicht nog. Een fijn onderstel, met een rustige besturing en veel stabiliteit. Het interieur is aantrekkelijk vormgegeven. Hoewel het display en het instrumentarium duidelijk de moderne PSA-stijl volgen en het paneel van de warmtehuishouding aan boord rechtstreeks uit de Jumpy/Expert komt, zijn er voldoende Opel-elementen te vinden om de Combo een eigen identiteit te geven - veel meer dan in de vorige Combo - zoals specifieke Opel-hendels aan de stuurkolom, het (multifunctionele) stuurwiel zelf en bijvoorbeeld de lichtschakelaar als draaiknop links op het dashboard.

Conclusie
De voorlopige conclusie is dat de nieuwe Combo veel prettiger is in de omgang dan zijn voorganger (die uiteraard onverminderd als Fiat Doblò te koop is!), maar dat hij wat praktische bruikbaarheid daarbij vooralsnog in de schaduw staat. De prijzen beginnen bij € 13.599 voor de korte Combo Selection L1H1 1.6 D met 75 pk tot € 22.499 voor de Combo Innovation L2H1 1.5 D start/stop met automatische transmissie. Vanaf november bij de dealers.

De nieuwe Opel Combo is ook te bezichten op de Bestelauto Expo en u kunt hiermee ook een proefrit maken.

Meld u nú gratis aan via deze link.

Tekst: Jeroen Ekeler

 

OPEL COMBO 1.6 D
L1H1 MT-5 (Euro 6.1)

OPEL COMBO 1.5 D

L2H1 MT-6 (Euro 6.2)

PRIJS EXCL. BTW/BPM

Vanaf € 13.599

Vanaf € 17.399

MOTOR

4-cil., turbo, 1.560 cc

4-cil. turbo, 1.499 cc

MAX. VERMOGEN

55 kW/75 pk bij 3.500 tpm

96 kW/131 pk bij 3.750 tpm

MAX. KOPPEL

230 Nm bij 1.750 tpm

300 Nm bij 1.750 tpm

TRANSMISSIE

Handbak., 5 versn., voorwielaandrijving

Handbak, 6 versn., voorwielaandrijving

VERBRUIK FABRIEKSOPGAVE

4,3 l/100 km

4,5 l/100 km

CO2-EMISSIE

111 g/km

119 g/km

ONDERSTEL V/A

pseudo McPherson, schorefveren/semi-onafh., flexibele dwarstraverse, schroefveren

pseudo McPherson, schorefveren/semi-onafh., flexibele dwarstraverse, schroefveren

PRESTATIES

Top 152 km/h, 0-100 in -

Top 184 km/h, 0-100 in -

EXTERIEUR L x B x H

4.430 x 1.848 x 1.860 mm

4.753 x 1.848 x 1.860 mm

MASSA LEEG

1.380-1.497 kg

1.439-1.530 kg

LAADVERMOGEN

681/1.030 (verhoogd) kg

970 kg

MAX. TREKGEWICHT, GEREMD

1.000 kg

1.500 kg

LAADVOLUME

3,3 m3

3,9 m3

LAADRUIMTE L x B x H

1.781 x 1.229 x 1.119 mm

2.310 x 1.229 x 1.119 mm

Deel dit artikel:

Gerelateerde exposanten

Op de hoogte blijven? Ontvang onze nieuwsbrief!

Geef u op voor onze tweewekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049