12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:

DUURTEST Toyota Proace Compact: Een laadruimte wordt aangekleed

Gepubliceerd: 25 juni 2018

De laadruimte van een bestelauto is zonder aanpassingen zo kaal als een biljartbal. Om eens van dichtbij te kunnen zien wat de inbouw van vloer- en wandbekleding zoals behelst, gingen we er met de neus bovenop staan, met onze Toyota Proace Compact duurtestauto als lijdend voorwerp.

De Nederlandse importeur van Toyota zet de Proace als een compleet ingerichte bus in de markt, dus klaar voor gebruik. De in- en ombouw gebeurt in vijftig procent van de gevallen bij Carbouw in Veghel, een in ombouw gespecialiseerde onderneming van de Louwman Groep. Ook de redactionele Proace gaat daar onder het mes; in de werkplaats tref ik monteur Miguel, een erg handige en beresterke Portugees, die dagelijks met de inbouw van bestelauto’s in de weer is.

COMFORT TUSSENWAND
Voor de importeur was mijn lengte van 1,92 m een extra argument om de auto te laten voorzien van de ‘Comfort tussenwand’ (vanaf € 310). De voordelen zijn legio: de wand maakt de cabine ruimer, zodat de stoelen wat verder naar achteren kunnen worden versteld; omdat hij van zacht beklede kunststof is gemaakt en niet van staal gaat er minder warmte verloren, terwijl er tevens een geluiddempend effect. Het enige nadeel is dat de laadruimte er iets kleiner van wordt. Maar dat is nu net de afweging die je zelf kunt maken. De nieuwe wand vervangt de bestaande, stalen tussenwand, die vanwege fiscale eisen muurvast in de auto is verankerd. Miguel moet voor de demontage popnagels uitboren en daarna nieuwe tapeinden aanbrengen om de nieuwe - want verplichte - breekbouten erin te kunnen aanbrengen voor het vastzetten van de nieuwe tussenwand. Die ligt inmiddels klaar voor montage, een klus voor twee man, die naar verhouding vlot is afgerond: schroeven en popnagels erin en klaar.

ZIJWANDBEKLEDING
De deuren en zijwanden van de Proace worden standaard afgewerkt met panelen van board. Weinig hoogwaardig, zodat het de moeite loont om ze te laten vervangen door panelen van kunststof of, zoals in dit geval, 4 mm dik berkenhout. In de testauto is daarvoor een set nodig die als één van de zes mogelijkheden beschikbaar is (en die dus allemaal apart moesten worden ontworpen!), namelijk die van twee schuifdeuren en twee achterdeuren met ramen. De achterste zijpanelen, dus boven die wielkasten, worden voorzien van de handige lat-om-lat-betimmering; de berken latten worden koud in de carrosserie geschroefd. Geen zorgen om roest, er komt immers geen vocht bij, en de boel zit zo vast als een huis. Kosten van de gezamenlijke toevoegingen: € 885.

VLOER EN BETIMMERING
Wat door de kleur misschien een houten vloer lijkt, heet betonplex en is ook in het grijs leverbaar. Het is stroeve vloer, 9 mm dik, die heel wat lading kan behoeden voor wegschuiven. Er zijn doorlusgaten in verwerkt die naadloos over de sjorogen heen vallen. Ook hier geldt dat er net zoveel vloeren moesten worden ontwikkeld als er variaties zijn van de Toyota Proace: drie wagenlengtes plus een versie met dubbele cabine en dan is er nog keuze uit één of twee schuifdeuren en twee deuren of een grote klep achteraan. De laatste fase van de werkzaamheden betreft de betimmering van de wielkasten; de bevestiging daarvan is een wetenschap op zich die we aan de meester overlaten… Kosten in ons geval: € 720. En zoals is te zien aan de foto met de kist achterin: er is nog steeds voldoende ruimte voor de dwarse plaatsing van een europallet. Al met al is, na heel wat uren vakkundig de- en monteren een keurig afgewerkte bestelauto ontstaan. De Proace Compact is dan echt af!

Tekst: Jeroen Ekeler
 

Deel dit artikel:

Gerelateerde exposanten

Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049