12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
Toyota Proace Compact

DUURTEST: Toyota Proace Compact 1.6 D-4D 115pk Professional

Gepubliceerd: 30 april 2018

OP LANGE TERMIJN BEPROEFD

Als onze redactie een bestelauto test, is die gewoonlijk voor de periode van een week beschikbaar. Bij deze Proace Compact pakken we het duidelijk anders aan: de stoere zwarte besteller mag gedurende een klein halfjaar laten zien wat-ie waard is.

Via hun samenwerkingsverband hebben Toyota en PSA in 2016 drie puike bestelauto’s op de markt gebracht. De meest opvallende was de kortste versie, omdat die qua maatvoering nogal afwijkend is van wat er verder op de markt te koop is. Toyota noemt hun Proace in deze uitvoering ‘Compact’ en die naam is best goed gekozen, want bij een zeer bescheiden lengte van 4,60 meter biedt dit model toch nog een laadvolume van 4,6 kubieke meter. Toyota onderscheidt zich van zijn Franse kompanen door zijn eigen, bijzonder geslaagde design van de voorzijde en de tot drie jaar uitgebreide algemene garantie. Verder schijnt de Toyota in de productiefaciliteit in Noord-Frankrijk (de befaamde Sevelnord-fabriek) de Proace’s zelf een nadere inspectie te geven, waar de Experts en Jumpy’s via een eigen weg de fabriek verlaten. Dat hoop ik nog eens met eigen ogen te mogen aanschouwen - zulks staat in elk geval op de agenda.

EVEN VOORSTELLEN
Even voorstellen? Onze Proace Compact is een 1.6 D-4D 115 pk die vanaf € 20.045 kost. Hij is uitgevoerd als Professional (€ 23.045) met het mooie dashboard met navigatie en DAB+-radio en onder meer een akoestische voorruit, climate control, smart entry met startknop en een multifunctioneel stuurwiel en een regen- en een schemersensor. Verder is de testauto uitgerust met de optionele schuifdeur links en laadruimte-afwerking met een vloer (betonplex bruin, 9 mm), wielkastbetimmering, achterdeurafwerking en lat-om-lat zijwandbekleding (berkenhout). Aan de buitenzijde heeft hij metallic lak, side bars en lichtmetalen 16-inch wielen. 
In de testauto ligt de ‘middelste’ motor uit het gamma, een van PSA afkomstige diesel met enkele turbo, 115 pk bij 3.500 tpm en 300 Nm bij 1.750 tpm. De motor blijkt ideaal voor de Proace. Hij kan zijn koppel goed laten  gelden als dat nodig is: voet omlaag en de Proace versnelt vlot en zonder drama. Vooral dat laatste is fijn: er is geen gedreun bij lage toerentallen en dat is bij andere merken nog wel eens anders. Doordat je in de praktijk niet eens in de buurt van de 3.000 toeren komt, blijft het motorgeluid goeddeels achterwege. Het gemiddelde verbruik is momenteel 6,3 l/100 km bij een normale rijstijl en afwisselende trajecten - keurig. Deze motor valt trouwens zeer aan te bevelen boven de goedkopere versie met 95 pk en een 5-bak, omdat het geluidsniveau daarvan op de snelweg onaangenaam hoog is.

UNIEK FORMAAT
Een uniek formaat dus, waarmee de Proace Compact tussen het compacte en het middensegment invalt. Zo is hij bijvoorbeeld maar 10 cm langer dan een Volkswagen Caddy, terwijl het laadvolume dat van een Caddy Maxi met 0,4 kuub overtreft! Met andere woorden: deze auto is een slimme keuze voor de stad, omdat hij in elk parkeervak past en je toch veel kunt meenemen. De enige auto die bij de specificaties van de Proace Compact in de buurt komt, is nota bene de aloude Nissan NV200 (4,40 m/4,2 kuub). 
Wat bij de Compact voorlopig opvalt ten opzichte van de versie met de ‘tweede’ lengte, is dat hij wat gevoeliger is voor zijwind. Je moet hem meer corrigeren dan wenselijk is; systemen die de auto automatisch binnen de lijnen houden (zijwind-assistent of lane keeping assist) zijn er niet. Wat voor andere Proace’s net zo hard als voor de Compact geldt, is dat de besturing niet fijn werkt; je moet teveel draaien om een bochtje te ronden. Ook draait het stuur na een bocht niet voldoende terug naar de rechtuitstand. Nog iets wat stoort: de rechter spiegel is te klein, want hij laat een dode hoek vrij waarin een personenauto pas. Komen we op terug.

Inmiddels maakt de Proace braaf zijn comfortabele kilometers; binnenkort volgt een update over de auto, met wat meer aandacht voor de verschillende details die het dagelijkse gebruik extra gemakkelijk kunnen maken. Of juist vervelend? Dan meld ik dat natuurlijk ook. 

Tekst: Jeroen Ekeler
 

Deel dit artikel:
Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049