12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
foto 1

DUURTEST: Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 150 Sport Edition

Gepubliceerd: 11 juni 2019

Voor een reguliere test blijft een bestelauto een week, maar de duurtest met de Peugeot Expert Sport Edition smeerden we uit over ruim een halfjaar. Aangenaam, natuurlijk. En erg nuttig: er openbaren zich dan veel meer bijzonderheden.



De Peugeot Expert was de opvolger in onze stal van de Toyota Proace Compact. Voordat de wenkbrauwen zich gaan fronsen: dat zijn pertinent niet twee dezelfde auto’s. Ten eerste is de Expert een stuk langer (‘Standard’ noemt Peugeot dat), ten tweede had hij een beduidend dikkere motor: geen 1.6 D-4D van 115 pk, maar een 2.0 BlueHDi van 150 pk. Ook geen separate passagiersstoel voorin, zoals in de Toyota, maar een tweezits bankje met opklapmogelijkheden. Wat luxe betreft was ‘onze’ Peugeot de overtreffende trap van de Toyota: de Expert Sport Edition is een actiemodel op basis van de uitvoering Premium Pack (het vroegere topmodel, inmiddels vervangen door de Asphalt vanaf € 25.550), waaraan allerlei moois is toegevoegd: gepolijste 17-inch lichtmetalen wielen, lederen stuurwiel, moduwork (klep in de tussenwand voor doorsteek lange voorwerpen), comfort-scheidingswand (meer ruimte in het interieur, iets minder in de laadruimte), zwarte sidebars, glasslook-panelen, hoogglans zwarte spiegelkappen, achterbumperbeschermer, eco-leren bekleding, verlichte instaplijsten, striping en identificatie aan de buitenzijde. 



En niet te vergeten: een typeplaatje op het dashboard. De meerprijs bedraagt € 3.800, dus in totaal € 29.350 voor de versie met handbak en de 2,0-liter 150 pk-motor. Meer luxe is nauwelijks denkbaar. Hoewel: je kunt nog de 8-traps automaat kiezen in combinatie met de 180 pk-motor. En dan zijn er nog de verlengde versies én dubbelcabines. 



De meerprijs is fors, maar de toegevoegde waarde mag er zijn. De importeur heeft het pakket samengesteld naar populariteit van bepaalde accessoires, maar het geheel is groter dan de som der delen: de Sport Edition is waarachtig een aantrekkelijke auto om te zien. De bekleding moet net je smaak zijn, praktisch is het materiaal sowieso voor als er eens een bak koffie overheen gaat (maakte onbedoeld deel uit van de duurtest, pardon…). Aardig zijn de verwijzingen naar het land van herkomst (vrolijke vlaggetjes) en stickers op de lichtmetalen wielen (!) zijn heus origineel. De glasslook-panelen staan fraai, maar detoneren helaas met de dan wel erg kale achterzijde. Maar panelen voor die plek zijn er niet. Jammer. 



Een tikje verontrustend is dat het plakwerk hier en daar al de strijd met de rijwind of wasstraat had opgegeven; er was dan al een hapje rood plastiek verdwenen. De zwarte sidebars blijken niet ieders smaak te zijn (‘die motte glimme!’), terwijl de hoekige sticker onderaan het zijraam nog de minste handen op elkaar kreeg. Aardig om te melden is nog dat de Sport Edition een Nederlandse ontwikkeling is, die de importeur realiseerde in samenwerking met Snoeks Automotive, een ombouwer van bestelauto’s en fabrikant van dubbele cabines. Ook leuk is de internationale belangstelling voor het model. In Frankrijk gaan de wenkbrauwen vooralsnog het verst omhoog: bestelauto en luxe zijn daar nog twee lastig te verenigen onderwerpen. 



De Expert Standard is 35 centimeter langer dan de eerder gereden Proace Compact (en de uiteraard ook leverbare Expert Compact!); hetzelfde geldt voor de wielbases. Dat lijkt niet veel, maar het effect is groot: de Standard is gevoelsmatig veel meer de ‘grote bestelauto’ dan de Compact. De laatste is duidelijk wendbaarder, hij past beter in een parkeervak en is zodoende beslist de handzamere auto voor de stad. In de praktijk: de kortere bestelauto nam ik eerder mee voor de weekboodschappen bij Appie dan de langere, zodat dan de eigen personenauto in stelling kwam. Ligt dus niet aan het automerk, maar aan de lengte van het model. Bijkomend actiepunt is de erg indirecte besturing van deze reeks bestelauto’s; je hoepelt je een ongeluk om een rotonde te ‘nemen’. Aan de andere kant: voor een voorwielaandrijver is de stuuruitslag aangenaam groot, zodat je toch verbluffend kort kunt draaien. De Standard-lengte is merkbaar stabieler op de snelweg. Hij koerst prachtig stabiel rechtuit (de Compact deed dat minder goed) en zijwind heeft beduidend minder vat op hem. Kortom, het is de aangewezen versie voor veelrijders. Die zullen ook het prima veercomfort waarderen; de voortrein mocht hoogstens een snufje steviger gedempt zijn om het schommelen van de carrosserie bij drempels en op dwarsrichels (laag tempo) tegen te gaan. 



De Sport Edition is alleen met de dikste motoren leverbaar, in ons geval de 150 pk tweeliter met een handgeschakelde 6-bak. Om kort te gaan: het is de spreekwoordelijke beer van een motor. Belangrijk pittiger dan de 1.6 met 115 pk (inmiddels niet meer leverbaar, dit is een 1.5 met 100 of 120 pk geworden); uit de losse pols klokte ik een sprintje naar 100 km/h in net geen 12 seconden (Peugeot geeft zelf 10,6 op, topsnelheid 170 km/h). Bovendien is het een blok met goede manieren, mist je hem niet teveel toeren laat maken. Vanaf 2.500 toeren gaat hij best dreunen, maar dan rijd je in 6 al dik 130 km/h. Lang doortrekken in de versnellingen kan best, maar hoeft niet; gewoon tijdig opschakelen, gas geven en je op een golf van koppel (370 Nm bij 2.000 tpm) laten meevoeren. Volg je de schakelindicator, dan zit je al bij 80 km/h in de zesde versnelling en ook dat is geen probleem. 



Schakelen gaat licht genoeg en met duidelijke, korte slagen, het koppelen gaat pas in de fileverkeer met zijn toch zware gang opspelen. De erg fijne automaat is het overwegen waard. Kleinigheidje: waarom is Peugeot toch zo gek op die aluminium pookknoppen? Staat cool, maar is in de winter echt akelig koud, alsof je met een ijsklomp schakelt. Ik zou die knop onmiddellijk voor een andere vervangen. Hout, leer of bamboe voor mijn part - alles is beter. Het gemiddelde verbruik is na een kleine 8.500 kilometer uitgekomen op exact 7,0 l/100 km, wat keurig mag heten voor een leeg al 1.580 kg zware bestelauto met een fors frontaal oppervlak. In de praktijk was de variatie aldoor 6,8 tot 7,2 l/100 km, zonder uitschieters. Gezegd moet worden dat er veel op snelwegen in de Randstad is gereden, met respect voor de 100 km/h-limiet.



De cabine is een oase van rust, met een opvallend gemakkelijke instap; precies de juiste hoogte; je hoeft geen trapje te beklimmen. Het instrumentarium viel in mijn geval deels weg achter de stuurwielrand, zodat ik het display tussen de meters meestal op de weergave van de snelheid had staan. Fijne zit, grote stoel, goed verstelbaar, niets mis mee. Maar ook: bij gratie van de comfort-tussenwand, die een must is voor langere bestuurders. De passagiers hadden het minder goed, op het niet-verstelbare bankje. Handig is de multifunctionaliteit, maar het zitcomfort lijdt er wel onder. Wie veel getweeën onderweg is kan beter om een separate stoel voorin vragen. Dan vervalt wel de moduwork, de doorlaadklep in de tussenwand. Oppassen geblazen is het met de vloermat, die aan de passagierskant niet vastzit. Je glijdt er zo gemakkelijk op uit, dat ik hem voorgoed in de laadruimte heb opgeborgen. Alleen voor de foto’s mocht hij nog even komen opdagen.



Onder de middelste stoel is een klein vak en de neergeklapte rugleuning bevat een tafeltje. Een punt van aandacht is de climate control, die de kluts kwijtraakt als er links en rechts verschillende temperaturen zijn ingesteld. Hij blaast dan afwisselend flinke koude en warme winden naar je toe. Bij gelijke temperaturen heeft de boel beter onder controle. 



Over de laadruimte geen bijzonderheden. De bereikbaarheid is prima; er zijn geen lelijke uitsteeksels om je aan te bezeren. Links gaat eerst open, waarna de rechterdeur gemakkelijk met een grote hendel is te openen, de deuren zijn ook niet lastig te ontgrendelen voor de 180-graden-opening. Rijden met de moduwork-klep open en de bank deels omhooggeklapt leverde geen bijgeluiden op. 



De Peugeot Expert, nog altijd de Bestelauto van het Jaar 2019, maakt als Sport Edition een bijzonder goede indruk. Goed, hij kost een flinke stuiver, maar wat je ervoor terugkrijgt is een snelle, comfortabele en bijzonder luxueuze kilometervreter, die tijdens ons gebruik geen slagje verkeerd heeft geslagen. Het enige wat een enkele keer niet meewerkte, was de schuifdeur, die zo nu en dan niet meer wilde sluiten, of alleen met een extra duwtje tegen de meest linker zijde. Kwestie van even afstellen en we konden weer door. Een klein smetje op een kreukvrij blazoen. 

Tekst Jeroen Ekeler Foto’s Maurice Volmeyer
 

Deel dit artikel:

Gerelateerde exposanten

Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049