12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:

DUBBELTEST: Toyota Proace Compact - Volkswagen Caddy Maxi

Gepubliceerd: 07 augustus 2018

DENK NIET ZWART-WIT…

Het niet-alledaagse formaat van de Toyota Proace Compact leidt ter redactie tot discussies over de aard van zijn concurrenten. We zetten hem naast een Volkswagen Caddy Maxi om te zien hoe de verhoudingen liggen, waarna blijkt dat we - ondanks de kleuren van de testauto’s - niet zwart-wit moeten denken. 

De Proace en de Caddy vallen in verschillende segmenten, dat is in één oogopslag te zien: de Caddy hoort bij de compacte bestelauto’s en de Proace in de middenklasse. Einde discussie? Nee, hier begint het pas, omdat we de kortste Proace naast de langste Caddy zetten - qua laadvolume komen die twee nog redelijk bij elkaar in de buurt. De Proace is met 4,6 m3 wel een stuk groter dan de Caddy Maxi, die 4,2 m3 kan meenemen. 

Langer, smaller, lager…
Aan de buitenzijde valt op dat de Caddy een flink stuk langer (26 cm) en smaller (12 cm) is dan de Proace; opvallend genoeg zijn de auto’s praktisch even hoog. Leggen we het meetlint in de laadruimten, dan zien we dat de vloer van de Caddy Maxi bijna 19 cm langer is, maar dat de Toyota zowel qua breedte (tussen de wielkasten) als de hoogte de grootste is (+7,3 en +13,5 cm). De Toyota toont zich ook op andere vlakken duidelijk de sterkste van de twee. Zo bedraagt zijn laadvermogen maar liefst ruim 1.100 kg, waar de Volkswagen niet verder komt dan 771 kg. Het feit dat we de lichtste motor in de test-Caddy hebben, maakt niet veel uit; zelfs de versie met 150 pk mag maximaal 846 kg laden. Ook bij de toegestane massa voor geremde aanhangers pakt de Proace de winst: 1.800 kg versus 1.500 kg. Ook hier maakt de uitvoering van de VW geen verschil; zelfs de 4WD-versie (die Toyota niet in het gamma heeft) mag geen kilo méér aanhaken. 

Hoog of laag
Waar de Caddy en Proace het meest van elkaar verschillen, is bij het rijden. Alleen de zitpositie al; in de Caddy zit je laag, als in een Golf, in de Proace hoog, dus met meer zicht op het verkeer. De instap is dus ook heel anders; in de Caddy laat je je naar verhouding vrij diep zakken, terwijl je in de Proace een stoel aantreft die zich al ter hoogte van je zitvlak bevindt. Goed om bij stil te staan wanneer je veel stops maakt op een dag. De cabine is in de Proace is veel ruimer. Je kunt heel wat verstouwen tussen de twee voorstoelen; in de Caddy is er amper plek om een tas neer te zetten. Goed, de Caddy heeft als enige een flink dakvak, maar daar stelt de Toyota zowel zeer diepe als wat kleinere deurvakken tegenover. Wat ergonomie betreft valt bij de Caddy het te laag geplaatste display van de radio/navigatie (optie) in negatieve zin op, bij de Proace is dit keurig hoog in het dashboard gezet (standaard op uitvoeringen Navigator en Professional). De Proace met 115 pk heeft anders dan de Caddy standaard airconditioning. De multifunctionele stuurwielen (optie) vergen in beide auto’s aanvankelijk enig puzzelwerk, maar de vele functies blijken uiteindelijk duidelijk genoeg gegroepeerd te zijn. Tussen de instrumenten is in beide gevallen een extra display te vinden waarop gegevens naar keuze worden getoond: navi, radio, snelheid, etc. Een voordeel van de Caddy boven de Proace is dat hij leverbaar is met moderne veiligheidssystemen, zoals adaptieve cruisecontrol en noodremassistent. 

Mank
Het vergelijk van de prestaties gaat mank wat betreft de motorvermogens van de twee beschikbare testauto’s; we gingen op pad met een 2,0-liter TDI met 75 pk in de Volkswagen en een 1,6-liter D-4D met 115 pk in de Toyota. Laatstgenoemde is duidelijk veel vlotter dan zijn opponent, waarin je snel moet opschakelen om ‘op koppel’ toch nog vlot te kunnen meekomen met het verkeer. De Proace is juist heel schakellui te rijden; in de stad kan hij zelfs een haakse bocht in de 3e versnelling gemakkelijk aan. De Toyota pakt ook veel punten op het gebied van comfort. Zijn motor is niet alleen veel stiller, ook de andere rijgeluiden zijn effectiever gedempt. Het veercomfort staat eveneens op een beduidend hoger niveau; de onafhankelijke achterwielophanging valt met name bij korte oneffenheden zoals dwarsrichels in positieve zin op. Wel lijkt het ons zinvol dat Toyota de Proace een steviger demping van de vooras geeft; bij drempels en andere forse oneffenheden deint de neus nu onnodig na. De Caddy is dan juist prettig stabiel. Onplezierig is de lome besturing van de Proace, die te indirect werkt. Alleen al hierdoor is de Caddy handzamer in stadsverkeer. Positief is ook het betere zicht naar achteren van de VW, met dank aan de achterdeuren van verschillend formaat en de grote ruit die dat oplevert. De overzichtelijkheid valt in de Proace verder niet mee doordat zijn rechter buitenspiegel een dode hoek oplevert. De laadruimte van de Toyota is door de grotere hoogte en breedte wel beduidend gemakkelijker te beladen, ook bij de schuifdeur. 

Als dag en nacht
Deze dubbeltest heeft ons geleerd dat de Volkswagen Caddy Maxi en de Toyota Proace Compact verschillen als dag en nacht. Toch zijn ze vergelijkbaar, omdat ze dezelfde taak aankunnen. De Proace is weliswaar een stuk duurder in aanschaf, maar heeft een rijkere standaarduitrusting, veel meer ruimte in de cabine (eventueel voor drie inzittenden) en in de laadruimte en verder is het duidelijk de meest comfortabele van de twee. Aan de andere kant kan je voor de prijs van de Proace met 115 pk een Caddy kopen met 150 pk - het is maar net waar je prioriteiten liggen. Zo lang je de extra 19 cm laadlengte van de Caddy Maxi kunt missen, kan je de Proace Compact wat ons betreft bovenaan je verlanglijst zetten. Wij noteren daarop voor de Toyota nog wel een ‘snellere’ stuurinrichting en een andere spiegel.

 

TOYOTA PROACE COMPACT 1.6 D-4D 115 pk

VOLKSWAGEN CADDY MAXI 2.0 TDI 75 pk

PRIJS EXCL. BTW/BPM

Vanaf € 20.045

Vanaf € 16.200

MOTOR

4-cil., enkele turbo, 1.560 cc

4-cil. enkele turbo, 1.968 cc

MAX. VERMOGEN

85 kW/115 pk bij 3.500 tpm

55 kW/75 pk bij 2.400-4.500 tpm

MAX. KOPPEL

300 Nm bij 1.750

225 Nm bij 1.200-2.300 tpm

TRANSMISSIE

Handbak., 6 versn., voorwielaandrijving

Handbak, 5 versn., voorwielaandrijving

VERBRUIK FABRIEKSOPGAVE

5,1 l/100 km

4,8-5,0 l/100 km

TESTVERBRUIK

6,3 l/100

5,6 l/100 km

CO2-EMISSIE

133 g/km

127-131 g/km

ONDERSTEL V/A

McPherson/onafh., dubbele draagarmen, schroefveren

McPherson/star, bladveren

PRESTATIES

Top 160 km/h, 0-100 in 13,4 s

g.o.

EXTERIEUR L x B x H

4.609 x 1.920 x 1.910 mm

4.876 x 1.794 x 1.886 mm

MASSA LEEG

1.498 kg

1.427 kg

LAADVERMOGEN

1.127 kg

771 kg

MAX. TREKGEWICHT, GEREMD

1.800 kg

1.400 kg

LAADVOLUME

4,6 m3

4,2 m3

LAADRUIMTE L x B x H

2.063 x 1.258 x 1.397 mm

2.250 x 1.185 x 1.262 mm

SCHUIFDEUR B x H

800 x 1.220 mm

701 x 1.100 mm

  
Tekst: Jeroen Ekeler

Deel dit artikel:
Op de hoogte blijven? Ontvang onze nieuwsbrief!

Schrijf u in voor de wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049