12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
BEX_2019-wk30_foto1

DUBBELTEST: Peugeot Expert BlueHDi 150 Sport Edition – Renault Trafic dCi 145 Limited Edition

Gepubliceerd: 23 juli 2019

Nederland neemt een uitzonderingspositie in als het gaat om het verfraaien van bestelauto’s. De twee hoofdrolspelers uit deze dubbeltest laten mooi zien hoe importeurs daarop inspelen: het is Sport Edition versus Limited Edition.

Niet meteen gaan piepen dat we hier de nog steeds actuele Renault Trafic ten tonele voeren en niet de aangekondigde, gefacelifte versie. Waarom? Wel, die is pas in het najaar leverbaar. De verschillen tussen oud en nieuw hebben voornamelijk betrekking op de styling van het front enerzijds en de motor anderzijds, voor het overige (toch nog heel wat!) blijft de auto goeddeels zichzelf. Daarmee is het, zeker in deze luxe uitvoering Limited Edition, een aardige opponent voor de Peugeot Expert Sport Edition, die eveneens erg fraai is aangekleed. Over de motor gesproken: de geteste Trafic heeft de 1,6-liter met dubbele turbo en 145 pk en die wordt bij de facelift vervangen door een 2,0-liter met enkele turbo en evenveel vermogen. Nieuw is dat dit blok leverbaar wordt in combinatie met een automaat. De Peugeot Expert heeft een 2,0-liter van 150 pk; een automatische versie is er ook en die heeft 177 pk. Zie verder de tabel voor de technische gegevens.

Het voert te ver om alle details van de standaarduitrusting te benoemen, maar één blik op dit duo maakt al duidelijk dat ze zichzelf op hun paasbest laten zien. De Trafic Limited Edition - in een oplage van 100 stuks gebouwd en nog steeds leverbaar - is altijd een dubbelcabine, die aan de buitenzijde is verfraaid met zilvergrijze accenten in de voorbumper en aan de zijkant, striping over de flanken, led-dagrijverlichting, sidesteps en zwarte dakrails die met de speciale, verschuifbare dwarsdragers (accessoire) een imperiaal vormen. De Expert Sport Edition, leverbaar in twee lengtes en als dubbelcabine, stelt hier onder meer 17-inch lichtmetalen wielen, zwarte sidebars en een subtiele rode striping tegenover. Zwarte glass-look-panelen hebben ze allebei. Dat komt tijd bij de Renault beter naar voren dan bij de Peugeot, vanwege de achterruiten in de deuren. Bij Peugeot is dit panel gewoon onbedekt, met een groot contrast tussen zwart en zilver als gevolg.

Vanbinnen is het alweer een en al luxe. De Trafic heeft eco-leer op de stoelen en achterbank, dat speciaal ontwikkeld is voor intensief gebruik. Er is zelfs keuze uit de kleuren zwart, bruin en rood. Verder heeft de Limited Edition alles wat de luxe Comfort-uitvoering ook heeft, net zoals de Expert Sport Edition bij Peugeot de topuitvoering Asphalt als uitgangspunt neemt. Ten opzichte van dat model heeft hij als bijzonderheid eveneens eco-leer (zwart, met rode stiksels en hier en daar een Frans vlaggetje als vrolijk accent) en - heel chique - instapverlichting. Om kort te gaan: je mist helemaal niets bij deze modellen, wat zij bieden is je reinste verwennerij.

            

Renault heeft de facelift van de Trafic niet aangegrepen om het dashboard een update te geven; er verandert nauwelijks iets. Het is dan ook op weinig foutjes te betrappen, maar toch missen we een speciaal vakje voor de mobiele telefoon, die nu in een van de vele, grote vakken rondslingert. Begrijp het niet verkeerd: de Trafic heeft het handigste interieur überhaupt, je kunt er een compleet kantoor van maken. Alleen niet de Limited Edition, omdat dat een dubbelcabine is met twee separate stoelen en dus niet dat handige middenbankje zoals de gewone bestelauto’s dat hebben. Enfin, een detail. Jammer is wel dat het instrumentarium vrij summier is met informatie. Beter gezegd: met displays, want het combi-instrument boven de klokken is niet handig. Wat daar ook is af te lezen, zoals het actuele verbruik, wordt gewist wanneer de cruisecontrol wordt ingeschakeld of aangepast. Die laatste heeft nog steeds de hoofdschakelaar diep weggestopt. Onhandig. In de Peugeot gaat het er opgeruimder en moderner aan toe, met hier wel een echt telefoon-vakje (wel meer zelfs) en duidelijke instrumenten. Fijn is dat tussen de instrumenten van snelheid en toerental een boordcomputer is geplaatst, met functies die je oproept met een wieltje op het stuurwiel. In ons geval was aldoor de snelheid in beeld, omat een deel van de snelheidsmeter achter het stuurwiel verborgen was. Bij de Trafic gaat de bediening via het uiteinde van de hendel aan de stuurkolom. De snelheid wordt daar alleen in cijfers weergegeven; dus niet op een meter. Kan ook.

Bij de Trafic kunnen we ook even achterin zitten. Het geheel van de dubbele cabine, dus de tussenwand en de bank, zijn trouwens van Nederlands fabrikaat; de firma Snoeks uit Nieuw-Vennep bouwt deze in nog tijdens het productieproces in de Renault-fabriek. Wel, de zit is puik, het ruimte-aanbod enorm, ook voor drie personen. Jammer alleen dat er maar één schuifdeur is, dus er is een klein beetje geduld nodig bij het in- en uitstappen. Kies je voor de Expert Sport Edition met dubbelcabine, dan is zo’n deur links standaard.

Rijden is als een vorst in beide bestelauto’s (wat het nog steeds zijn, je zou het haast vergeten). De tweeliter van de Peugeot Expert maakt veel indruk met zijn trekkracht en soepele karakter; vlot opschakelen is te adviseren, omdat het enorme koppel van 340 Nm al bij 2.000 toeren piekt. Ook daaronder is al veel trekkracht beschikbaar. Aan de andere kant neig je naar snel doorschakelen omdat de motor vanaf 2.500 toeren wat brommerig wordt. Gelukkig rijd je in 6 tot aan die grens al 130 km/h. De zesbak werkt met korte, duidelijke slagen, de koppeling is aan de zware kant. Ook de dCi 145 van Renault is een krachtpatser, maar hij heeft voelbaar meer moeite met zijn taak. Je zou niet een stapje terugwillen in vermogen of koppel voor vlot meekomen met het verkeer. Schakelen gaat stroever dan bij de Peugeot, ook al een kenmerkend verschil. Het verbruik is uitgekomen op gemiddeld 8,8 l/100 km voor de Renault, tegen 7,0 l/100 km voor de Peugeot. Veel beter daarentegen is de besturing; los van het feit dat de Expert erg indirect stuurt, loods je de Trafic met meer gemak door de stad. Belangrijk daarbij zijn ook de erg goede, dubbel uitgevoerde spiegels, zoals en grote bestelauto die hoort te hebben. Bij de Expert blijft dat een gemis; gelukkig is er wel dodehoek-detectie via een lampje in de spiegel.

Deze twee bestelauto's zijn er niet voor de calculerende wagenparkbeheerder, tenzij die zijn medewerkers extra in het zonnetje wil zetten. Nee, dit zijn wagens voor de zelfstandige, die er zonder meer mee kan komen voorrijden bij zowel zakelijke als privé-aangelegenheden. Ideale wagens feitelijk: harde werkers en fijne kilometervreters ineen. De Trafic is duidelijk aan die lichte update toe; god dat er een iets sterkere en hopelijk zuiniger motor inkomt. De Expert is jonger en nog verfijnder - gaat hier verder waar de Trafic bij zijn aantreden zo succesvol de bakens verzette.

Deel dit artikel:

Gerelateerde exposanten

Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049