10 en 11 november 2020 Expo Houten
Aanvang over:

Dubbeltest: Mercedes V 250 d - Vito 114 CDI

Gepubliceerd: 15 januari 2019

Wanneer veel luxe moet samengaan met veel ruimte, is een dikke stationwagon of SUV een goede keuze. Maar niet automatisch de beste, zo bewijst dit riante duo van Mercedes-Benz: de V-klasse en de Vito met dubbele cabine. 



Wel eens je spullen ingeladen achterin een bestelauto waarvan de laadklep elektrisch opent en sluit? Vast wel. Maar heb je toen ook de bagage neergelegd op een met hoogpolige vloerbedekking beklede laadruimte, gekoeld door eigen uitstroom-openingen van de airconditioning? In de V-klasse van Mercedes-Benz is het de praktijk. Niet zo vreemd, want de V-klasse is de topklasse-MPV van het merk, zeg maar de S-klasse voor groepsvervoer. En omdat zo’n auto er groot genoeg voor is, verdraagt hij prima de ombouw naar bestelauto met dubbele cabine. Resultaat: riant vervoer voor vijf volwassenen en bij wijze van spreken al hun huisraad - het laadruim slikt 3,1 kuub. Dat mag natuurlijk wat kosten; de testauto, een V 250 d Avantgarde Edition Lang in Bergkristalwit metallic, gaat voor dik 54 mille (excl BTW/BPM) over de toonbank en komt, inclusief een handvol prettige extra’s, op een kleine 63 mille. Over de prijs inclusief belastingen moeten we het niet hebben, omdat die meer dan een ton bedraagt. Aan de andere kant: zo begrijp je des te meer dat deze auto zich echt op het niveau van een S-klasse begeeft. 



Personenwagen
Is de V-klasse, overigens als V 200 d leverbaar vanaf € 35.905, dat geld waard? Komen we op terug. Weet wel dat dit in feite een Mercedes-Benz personenwagen is, met in het geval van de testauto de 190 pk/440 Nm sterke uitvoering van de bekende 2,1-liter viercilinder turbodiesel. Het interieur is, zelfs dik vier jaar na de introductie, een zeer aangename plaats om te verblijven. Het dashboard is verbluffend mooi vormgegeven - voor een bestelauto feitelijk van een ongekend hoog niveau. Het vertegenwoordigt misschien niet de allerlaatste stand der interieurtechniek van Mercedes, zoals de Sprinter dat met zijn MBUX-scherm al wel doet, maar hier is eerder een respectvol zwijgen op zijn plaats dan een noodzaak voor harde kritiek. 



Doordacht
Alles kan beter, maar het is een bijzonder doordacht geheel, waar je je als bestuurder werkelijk de koning te rijk voelt. De auto rijdt zeldzaam rustgevend en kan zelfs hebberig maken wanneer je de ruimte niet eens nodig hebt. Goed, het is met 5,14 meter lengte en een massa van bijna 2,4 ton een hele lobbes, maar op de snelweg kan je je amper een betere reisgenoot wensen. De prestaties zijn ruim voldoende, maar verwacht geen sprintkanon. Mercedes noemt een gemiddeld verbruik van 6,8 l/100 km, de testauto kwam op een zeer nette 7,3 l/100 km. De wegligging is goedmoedig; door het formaat van de auto neigt je rijstijl vanzelf een beetje naar het rustige. De enige dissonant is het deinen van de voorzijde; de auto zou zeker van stijvere dempers profiteren. 



Heel verschillend
Kenmerk van de V-klasse op grijs kenteken is zijn geweldige ruimte voor vijf personen, die ook nog eens baden in luxe ,et een eigen airco achterin bijvoorbeeld. Maar wacht even, diezelfde ruimte biedt de Vito ook - de auto waarmee de V-klasse zijn carrosserie deelt. Om die reden hebben wij deze auto’s eens naast elkaar gezet. In ons geval werd dat een Vito 114 CDI Lang in Briljant metallic, die nieuw praktisch de helft (!) kost van de genoemde V-klasse. Tel uit je winst! Dat wil zeggen: het zijn wel twee verschillende auto’s. De motor en aandrijving (achterwielaandrijving, 7-traps automaat) zijn dezelfde, maar in dit geval gespecificeerd op 136 pk/330 Nm (testverbruik: met 6,9 l/100 km behoorlijk bescheiden). Dat de Vito het werkpaard is, blijkt uit zijn kariger uitrusting en aankleding. De bekleding is eerder slijtvast dan weelderig, maar niet onaangenaam. De linker schuifdeur is optioneel, dus achterpassagiers moeten even in volgorde instappen. De schuifdeur gaat niet elektrisch open en dicht, maar vergt een duwtje per hand - geen probleem om van binnenuit te doen. 



Niet van deze tijd
Wel even wennen is het totaal andere dashboard, met vooral het erg kleine display. Ja, je ziet alles duidelijk genoeg en sommige meldingen kunnen synchroon worden weergegeven op het instrumentarium, maar het is door zijn formaat en beperkte grafische kwaliteiten echt niet meer van deze tijd. Het is ook geen touchscreen; je moet alle functies met een ouderwetse duw-draaiknop bereiken. Verder ontbreekt het aan aflegruimte in het interieur. Als laatste moet de geluidsproductie aan bod komen, omdat uit de motorruimte bij het accelereren sissende geluiden klinken, waarschijnlijk afkomstig van de waste-gate van de turbocompressor. En ja, dat hoort echt zo. Bij de V-klasse is dit geluid er niet, terwijl het om dezelfde motor gaat. De isolatie is bij het duurdere model kennelijk beter. 



Rust
Wat rijden betreft staat de Vito alleen wat dat ene bijgeluid betreft in de schaduw van de V-klasse; verder overheerst het king-of-the-road-gevoel en maakt zich onderweg een fijne rust van je meester, vanwege de stabiele besturing, de prima koersvastheid en ook omdat de automatische transmissie, de 7G-Tronic, een goede combinatie met de motor vormt. Echt vlot is de auto niet, wie echt wil opschieten moeten eerder vol op het rechter pedaal gaan leunen dan bij de krachtiger V-klasse. Maar ja, dat is slechts een keuze van de motor; Mercedes beidt hier een ruime keuze; bij de Vito ook voorwielaandrijving. Ook hier de opmerking over de demping: die mag vooraan een graadje steviger. 



Advies
Is er een advies uit te brengen? Tja, zolang de portemonnee regeert kan je bij dit duo niet om de Vito heen; de auto kan alles wat de V-klasse kan en vergt alleen wat het dashboard betreft een offer. Wie voor de auto bovendien een zwaar bestaan voor ogen heeft, kan beter van de mooie, maar kwetsbare V-klasse vandaan blijven. Alle anderen: verwen jezelf eens goed en ga voor de V-klasse. Het verlangen naar een E-klasse Estate, een GLC of welke grote Benz dan ook verdwijnt aan boord van deze auto als sneeuw voor de zon. 

Tekst en foto’s: Jeroen Ekeler
 

Deel dit artikel:
Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049