12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
Site-Leaderboard-920x115-animated-loop

Waarom is connectiviteit zo belangrijk?

Gepubliceerd: 20 februari 2018

Als je je gaat verdiepen waarom autofabrikanten, leasemaatschappijen en onafhankelijke mobiliteitsdiensten zo ontzettend in de weer zijn om een voorsprong te nemen in slimme mobiliteit, blijkt dat het containerbegrip ‘connectiviteit’ veel meer omvat dan dat je nu bij veel autodealers te horen krijgt. Dat is jammer, want over niet al te lange tijd is connectiviteitstechnologie net zo geaccepteerd als de smartphone. Niet in de laatste plaats is deze ontwikkeling de basis voor de techniek achter autodelen en het autonoom rijden. 

Meer dan eens wordt de techniek gezien als een fabrieksoptie die je kunt bestellen, of laten inbouwen als accessoire. Wat je nu daarvoor krijgt is: een digitale ritadministratie, contact met de autodealer als dat nodig is, en nooit te veel parkeergeld betalen omdat de auto de exacte parkeertijd doorgeeft. Superhandig dus, maar is dit genoeg om op grote schaal de vink achter de bestelcode te plaatsen? Veel klanten zijn helaas niet overtuigd van de voordelen van connectiviteit. Of misschien beter gezegd; nog niet. Waarom nog niet? In elk geval omdat de vele data die een auto kan leveren ook verwerkt en gebruikt moet worden met entiteiten zoals bijvoorbeeld de infrastructuur. Niet te veel parkeergeld betalen is top. Nog beter wordt het, zodra je auto jou ook naar een vrije parkeerplek met oplaadpaal navigeert. Verkeersveiligheid, verbeterde infotainment en efficiëntere kilometers zijn maar een kleine greep uit de voordelen die connectiviteit bij personenwagens biedt.

Voor bedrijfswagens is connectiviteit daarbovenop ook nog eens de techniek om te communiceren met je klanten. Pakketbezorgers die aanbellen bij de buren behoort tot het verleden als de klant en de bedrijfswagen van de bezorger met elkaar gaan communiceren over het gewenste tijdstip en de manier van de levering. Een ander voorbeeld is de planning van het installatiebedrijf, die op afstand het volgende adres in het navigatiesysteem zet, terwijl de klant een berichtje krijgt over het exacte tijdstip dat de installateur voor komt rijden. Waarom de bedrijfswagenklant straks graag een vinkje achter connectiviteit zet? Lagere bedrijfskosten en een hogere klantentevredenheidsscore met zijn nieuwe bedrijfswagen.

Tekst: Jasper Engel

Deel dit artikel:
Op de hoogte blijven? Ontvang onze nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10048