12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
Vredestein foto 1

Vol gas (en in de ankers) met de nieuwste Vredestein 4-seizoenenband

Gepubliceerd: 18 december 2018

Het Nederlandse Vredestein blijft aan de weg timmeren, in de fabriek in Enschede rollen zo’n 25.000 banden per dag van de band, jaarlijks zo’n 6,4 miljoen. Het merk zit af-fabriek op steeds meer automodellen, mede dankzij de nieuwe fabriek in Hongarije. Maar Vredestein heeft vooral een naam hoog te houden op het vlak van winter- en 4-seizoenenbanden. Dat laatste mocht Bestelauto Expo aan den lijve ondervinden tijdens de Vredestein Comtrac 2 Experience in Lelystad.

Apollo, het moederbedrijf van de oer-Hollandse bandenfabrikant Vredestein, wil in de komende jaren tot de grootste bandenfabrikanten wereldwijd behoren. Het bandenbedrijf lijkt aardig op koers te zitten. In Nederland is Vredestein al jaar en dag meester in winter- en 4-seizoenen- banden. In vooral die laatste categorie is Vredestein oppermachtig, bleek laatst nog uit de nieuwste KwikFit Bandenmonitor. Daar wordt het wegdekaandeel per bandenmerk berekend. Het wegdekaandeel van 4-seizoenenbanden is dit jaar sowieso gestegen naar 8,8%. Met name Vredestein profiteert van deze groei en heeft binnen dit segment een wegdekaandeel van een riante 36,7%. De nummer twee, Michelin, volgt met 13,3 procent.

De verwachtingen waren dan ook hooggespannen tijdens de zogenaamde Vredestein Comtrac 2 Experience in Lelystad. De Comtrac 2 All Season is een nieuwe 4-seizoenenband voor bestelauto’s, een band die veiligheid en comfort moet bieden tijdens het rijden met zware belasting. Een band voor een uiterst interessante doelgroep, benadrukt Berny Sneek, manager International Fleet & Lease van Vredestein. “Bestelauto’s blijven doorgaans in Nederland rijden, in veel gevallen zelfs in de eigen regio. Met bijbehorende Nederlandse kwakkelwinters. 4-seizoenenbanden zijn vooral voor de fleet- en leasemarkt een oplossing om toch veilig vervoer te garanderen en uitkomen wat betreft TCO. Het scheelt natuurlijk enorm dat je niet tweemaal jaarlijks een bandenwissel voor elkaar moet krijgen.”


Het verschil in remweg op nat wegdek tussen een bestelauto op zomerbanden en de Vredestein Comtrac 2 All Season

Nieuwe standaard
De prestaties op papier van de Comtrac 2 All Season-band zien er in ieder geval veelbelovend uit. Ten opzichte van zijn voorganger wordt een 11,7 meter (!) kortere remweg op nat wegdek beloofd bij een snelheid van 80 km/h, een 10% betere stabiliteit bij zware belading en een 5% lagere rolweerstand. Vooral dat eerste aspect blijft indrukwekkend om aan den lijve te ondervinden. Tijdens de Experience in Lelystad stonden meerdere bestelauto’s het bezoek op te wachten. De helft daarvan op de ‘oude’ zomerband, de andere helft op de Comtrac 2 All Season. Wij kozen voor die eerste… vervolgens trokken ‘oud en nieuw’ gebroederlijk naast elkaar op tot 80 km/h en dan op aanwijzing van de baansteward vol in de ankers op een gladde baan. Die extra meters die wij afleggen, lijken een eeuwigheid te duren, een pion op de baan moest het afleggen. Volgens Sneek zit het geheim van de nieuwe band vooral in de hogere mate van stijfheid en het bezit van bredere lengtegroeven en open schoudergroeven. Verder zorgt een nieuwe silicacompound in het loopvlak voor lagere energieverliezen. Dat het werkt, hebben we kunnen ondervinden. Sneek weet dat deze Vredestein Comtrac 2 All Season de nieuwe standaard wordt voor 4-seizoenenbanden in het segment bestelwagens en lichtgewicht vrachtwagens.

Bouwbedrijven
Het mag om die reden niet verbazen dat heel wat grote fleetowners inmiddels over zijn op 4-seizoenenbanden Zoals onlangs nog Facilicom. Maar vooral ook bouwbedrijven zweren tegenwoordig bij de 4-seizoenenbanden van Vredestein, weet Sneek. “Eerder gingen al politiecorpsen, thuiszorgorganisaties en zorginstellingen over op Comtrac 2 All Season. Ook blijkt de Quatrac 5 (4-seizoenenband voor personenwagens) uitermate geschikt voor menig private leaseauto. Tegen de 20 procent van de private leaseauto’s staat tegenwoordig op een Vredestein 4-seizoenenband. Voor leasevloten zijn 4-seizoenenbanden steeds vaker een goede oplossing.”
 

Deel dit artikel:

Gerelateerde exposanten

Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10048