12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
Site-Leaderboard-920x115-animated-loop

Slimste en productiefste Ford Transit ooit maakt

Gepubliceerd: 18 september 2018

(Persbericht)
Ford heeft tijdens de IAA voor bedrijfsauto’s in Hannover de nieuwe 2-tons Transit onthuld. Met deze wereldprimeur ziet de slimste en productiefste Transit ooit het daglicht.

De nieuwe Transit heeft een groter laadvermogen en verbeterde aandrijflijnen die tot wel 7 procent zuiniger presteren. Bovendien heeft de Ford Transit in dit segment ook een primeur in de vorm van een nieuwe mild hybrid-aandrijflijn met dieselmotor (mHEV), die nog eens 3 procent extra zuinig met brandstof omspringt dan de standaardversie. Deze behaalt in druk stadsverkeer, met continu optrekken en stilstaan, een winst tot wel 8 procent.
De nieuwe Ford Transit biedt ook de beste connectiviteit tot nu toe. Wagenparkbeheerders profiteren van Ford PassConnect, daarmee kunnen ze de exploitatie van de bedrijfsauto verbeteren en de daaruit voortkomende kosten verlagen. 

De verkoop van de nieuwe Transit start halverwege 2019. Het nieuwe model bouwt verder op de succesformule van de huidige Transit, die is uitgegroeid tot het toonaangevende model in zijn segment, zowel in Europa als in Noord-Amerika. Met 67.000 verkochte exemplaren in Europa in de eerste acht maanden van dit jaar (een stijging van 14 procent t.o.v. dezelfde periode in 2017) zet de verkoopgroei door.

“Dit is een Ford Transit voor de moderne ondernemer: hij is zo sterk en praktisch als onze klanten wensen, terwijl de exploitatiekosten zijn verlaagd en de connectiviteitsmogelijkheden de efficiency van de bestuurder verbeteren”, zegt Michael McDonagh, Global Chief Programme Engineer bij Ford Europa. “Met een nieuwe mild hybrid-aandrijflijn die ideaal is voor gebruik in de stad, zet Ford bovendien vaart achter elektrificatie.”

Zuiniger. Meer keuze
Fords geavanceerde 2.0-liter EcoBlue dieselmotor* is verbeterd, zodat hij tot wel 7 procent zuiniger is (gegevens afkomstig van Ford Engineering en gebaseerd op een realistische rijcyclus). Een injectiesysteem dat de piekdruk verhoogt tot 2.200 bar zorgt voor een efficiëntere verbranding. Om inwendige wrijving te beperken zijn nieuwe stalen zuigers toegepast met een slanker ontwerp dan de vorige exemplaren, die gemaakt waren van aluminium. Een oliepomp die een variabele druk kan leveren, vermindert energieverlies door de hoeveelheid te leveren olie, op de vraag van het moment af te stemmen.
Andere brandstofbesparing is bereikt dankzij de introductie van elektrische stuurbekrachtiging (EPAS) in de 2-tons Transit. Verder heeft Ford gewichtbesparende maatregelen genomen en de Transit voorzien van banden met een lage rolweerstand. Verder is er op aerodynamisch vlak winst geboekt. Overigens blijft brandstofbesparende Auto Start-Stop-techniek voor alle uitvoeringen standaard. Bestuurders kunnen ook kiezen voor de Efficient Drive Mode. Die geeft op basis van actuele GPS-gegevens over de route advies over hoe er zo min mogelijk brandstof kan worden verbruikt.
Het gamma van 77, 96 en 125 kW (105, 130 en 170 pk) sterke motoren is uitgebreid met een nieuwe variant met 136 kW (185 pk). Deze levert een royale trekkracht van 415 Nm. Alle varianten zijn voorzien van een nieuw ontworpen turbo, die over een breder toerengebied zorgt voor meer trekkracht.
De nieuwe Transit is standaard uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Achterwielaangedreven versies zijn vanaf het voorjaar van 2020 leverbaar met Fords nieuwe en zeer efficiënte tientrapsautomaat met Adaptive Shift Scheduling. Deze beoordeelt de rijstijl van de bestuurder en past het schakelgedrag daarop aan.

MHEV-techniek primeur voor dit segment
Ford introduceert op de nieuwe Transit innovatieve mHEV-dieseltechnologie, waarmee commerciële gebruikers flink op brandstofkosten kunnen besparen. De mHEV-technologie is optioneel leverbaar op Transits met voor- en achterwielaandrijving. Het zorgt voor een extra besparing van 3 procent gebaseerd op de WLTP-cyclus. Bij gebruik in druk stadsverkeer, met veel stoppen en optrekken door bijvoorbeeld bezorgdiensten in de stad, kan de besparing oplopen tot zelfs 8 procent.
Een geïntegreerde, via een riem aangedreven startmotor/generator vervangt de standaard dynamo. Hiermee kan de Transit tijdens remmen energie terugwinnen en de luchtgekoelde 48-volt lithium-ion accu opladen. Met de opgeslagen energie ondersteunt het systeem de motor tijdens zowel accelereren als normaal rijden en levert het stroom voor de elektrische installatie.
Ford heeft het mHEV-systeem van de Transit vernieuwd, vooral met het oogmerk dat gebruikers brandstofkosten kunnen besparen. Veelal zijn verbeteringen vooral bedoeld voor het leveren van zo veel mogelijk vermogen. De direct beschikbare trekkracht van het elektrische deel van de hybride aandrijflijn zorgt echter toch voor pittige acceleraties bij lage toerentallen.

Verhoogd laadvermogen
De nieuwe Ford Transit behoort op het gebied van laadvermogen tot de top in zijn klasse. Dit heeft Ford bereikt door over de hele linie gewicht te besparen. Die gewichtsbesparingen zijn bereikt door toepassing van geavanceerde computertechnologie uit de luchtvaartindustrie. Voorbeelden van gewichtsbesparing zijn de aluminium motorkap, wielen van gedraaid staal met een variabele dikte en een enkele uitlaatdemper in plaats van de twee dempers van de huidige Transit. En in plaats van staal heeft Ford voor het eerst lichte, sterke composietmaterialen gebruikt voor het schutbord. 
De nieuwe, elektrisch bedienbare schuifdeur komt van pas bij het in- en uitladen. Een hoog gemonteerd licht boven de achterdeuren vergemakkelijkt het laden en lossen in de duisternis. 

Verbonden blijven
Ford breidt de connectiviteit van al zijn bedrijfsvoertuigen verder uit. FordPass Connect helpt fleetowners van de nieuwe Transit bijvoorbeeld de voertuigen optimaal in te zetten en de exploitatiekosten te drukken. Voorbeelden van programma's die met dit doel in 2019 op de markt komen zijn Ford Telematics en Ford Data Services.
Een modem in de nieuwe Transit biedt via FordPass toegang tot een reeks toepassingen die de exploitatie van het voertuig vergemakkelijken en de productiviteit verbeteren.
Andere geavanceerde technologie is Fords SYNC 3 communicatie- en entertainmentsysteem. De bestuurder kan dit systeem zowel met eenvoudige gesproken commando's als via het 
8” touchscreen bedienen. En met Fords MyKey-systeem kunnen wagenparkbeheerders de sleutel programmeren en bijvoorbeeld de maximumsnelheid en het volume van de radio beperken. Ook kunnen hiermee de actieve veiligheidssystemen permanent worden ingeschakeld.

Via de nieuwe Uplifter Interface Module kunnen aftermarket systemen en accessoires toegang krijgen tot de informatie in het elektrische systeem van de Transit.

Bedrijven ondersteunen
Ford heeft het verfijnde, op dat van een personenauto gelijkende rijgedrag van de Transit verder verbeterd door de toepassing van EPAS-technologie. Die technologie helpt ook bij het voorkomen van vermoeidheid van de bestuurder door parkeren en manoeuvreren te vergemakkelijken. Verder maakt het de toepassing van rijassistentiesystemen mogelijk, zoals Active Park Assist en Lane-Keeping Aid. 

Bestuurders van de Transit kunnen voor het eerst kiezen uit voorkeuzestanden om de rijkarakteristiek naar de omstandigheden aan te passen: de Selectable Drive Modes – Eco Mode, Slippery Mode, Mud/Rut Mode voor de versies met vierwielaandrijving en Tow/Haul Mode voor een soepele vermogensoverdracht bij het trekken van een grote aanhanger die meer weegt dan het leeggewicht van de Transit. 

Om stress en vermoeidheid te beperken, introduceert Ford een reeks geavanceerde rijassistentiesystemen. Deze helpen ook bij het voorkomen van ongelukken of het verminderen van de impact als een botsing onvermijdelijk is. Deze systemen zijn onder meer:
•    Blind Spot Information System met Trailer Tow System, die de gehele dode hoek beslaat van de Transit plus een aanhangwagen met een lengte van maximaal 10 meter
•    Intelligent Adaptive Cruise Control, dat de functies van Traffic Sign Recognition en Adaptive Cruise Control combineert om bestuurders te helpen zich aan de maximumsnelheid te houden
•    Enhanced Lane-Keeping System
•    Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection, dit systeem signaleert nu ook in het donker voetgangers op het moment dat ze zich in de lichtstraal van de koplampen bevinden

Nieuwe systemen in de Transit maken het leven van bestuurders makkelijker en minder stressvol. Ze bieden assistentie bij manoeuvreren en parkeren. Daarmee worden kleine, maar kostbare schades voorkomen en/of beperkt. Deze systemen zijn:
•    Front en Rear Wide-View Cameras die maken tegemoetkomend verkeer zichtbaar terwijl de bestuurder uit een kleine, onoverzichtelijke plek manoeuvreert of achteruitrijdt
•    Een hoog gemonteerde achteruitrijcamera biedt extra zicht bij achteruitrijden, voornamelijk met de deuren open
•    Parking Aid, uitgebreid met extra sensoren aan de zijkant
•    Active Park Assist (APA), dat bestuurders helpt bij het vinden van een geschikte parkeerplaats en zelfs kan parallel- en fileparkeren zonder dat de bestuurder hoeft te sturen
•    Park-Out Assist, dat bestuurders helpt bij het verlaten van een plek waar de Transit parallel geparkeerd staat, zonder zijn of haar handen te hoeven gebruiken
•    Cross Traffic Alert waarschuwt de bestuurder bij het achteruit verlaten van een parkeerplaats als er ander verkeer achter hem nadert.

Herkenbaar design; compleet nieuw en praktisch interieur
De nieuwe Ford Transit is voorzien van een nieuwe grille met drie spijlen en een andere voorbumper. Deze veranderingen zorgen voor een betere aerodynamica en stoerder uiterlijk met een oppervlak dat bovendien gemakkelijk schoon te houden is. Luxe uitvoeringen zijn uitgerust met bi-xenonkoplampen en nieuwe LED dagrijverlichting in de kenmerkende Transit designtaal.

Net als de Transit Custom is de nieuwe Transit voorzien van een compleet nieuw interieur. Het biedt inzittenden meer gebruiksgemak en comfort en ziet er bovendien fraaier uit. Het nieuwe instrumentenpaneel zit vol praktische technologie die ideaal zijn voor de bestuurder, die de cabine ook als mobiel kantoor kan gebruiken. Een voorbeeld daarvan is de grotere hoeveelheid opbergruimte, zoals drie flinke bakken zonder deksel boven in het dashboard. Op het nieuwe docking station kunnen inzittenden zowel smartphones als tablets kwijt.

Het interieur is bekleed met aantrekkelijke, slijtvaste materialen, waaronder nieuwe bekledingstoffen voor de stoelen. Die hebben in het laboratorium de strengste duurzaamheidstests doorstaan die Ford ooit heeft toegepast. Het zitcomfort is vergroot dankzij nieuwe stoelen, die voorzien zijn van sterkere schuimvulling en een verbeterde pasvorm voor meer ondersteuning.

Het groeiende aantal kopers dat een luxueus uitgeruste Transit wenst, kan kiezen voor de nieuwe Limited-uitvoering. Net als bij de huidige Transit kunnen kopers kiezen uit het enorme aantal van 450 varianten, waaronder versies met voor-, achter- en vierwielaandrijving. Daarbij is er keuze uit een grote reeks opbouwstijlen en chassis-cabines, zoals het recent geïntroduceerde, extra lage Skeletal-chassis.

De nieuwe Transit rolt van de band in Kocaeli in Turkije, de fabriek waar ook de Transit Custom wordt geproduceerd. Ford maakte vorig jaar bekend 52 miljoen dollar (ongeveer 45 miljoen euro) te investeren in de Ford Otosan joint venture in Turkije. Dit om de productiecapaciteit met 40.000 exemplaren uit te breiden naar 330.000 exemplaren per jaar.
 

Deel dit artikel:
Op de hoogte blijven? Ontvang onze nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10048