12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:

Sleutelrol voor telematica in duurzame (stads)distributie

Gepubliceerd: 21 juni 2018

Hoe je als e-commerce bedrijf tegenwoordig het verschil maakt? Door onder andere een uitstekende bezorging. Want bezorgen is een verlengstuk van je dienstverlening. Het vernieuwde softwareplatform WEBFLEET van TomTom Telematics automatiseert dit volledige proces, waardoor bijvoorbeeld de Albert Heijn boodschappen op de afgesproken tijd en naar volle tevredenheid bij de klant aankomen. “Daar kunnen business-to-business bedrijven inspiratie uit opdoen”.

De Albert Heijn Online casus illustreert mooi de mogelijkheden van TomTom Telematics en het geheel vernieuwde platform WEBFLEET. De software van TomTom Telematics zit volledig geïntegreerd in het ERP-systeem van de supermarktketen. Elke bestelling voor thuisbezorging wordt op volgorde van de route in de auto gezet. De verwachte aankomsttijd van de boodschappen wordt in de AH-app gezet, geleverd door het navigatiesysteem van TomTom. Is er ergens oponthoud, dan meldt de app dat ook. Waarbij de chauffeur sowieso de meest efficiënte route via live-maps krijgt uitgestippeld, van klant tot klant.


René de Jong van TomTom Telematics

Daarbij wordt het rij- en parkeergedrag ook gemonitord, zegt René de Jong, Sales Director van TomTom Telematics Benelux. “Dagelijks rijden er soms verschillende mensen in een bestelauto, dat wil je toch een beetje in de gaten houden. Het systeem moet daarom bovenal gemakkelijk en intuïtief te gebruiken zijn voor de chauffeurs, zonder uitgebreide training. Uiteindelijk wil je dat een chauffeur ontspannen bij de klant verschijnt. Bedenk dat voor e-commerce bedrijven de chauffeurs vaak het enige fysieke contactmoment zijn met de klant.”

Elektrische bestelauto’s
De Jong noemt deze focus op ‘het bezorgen als verlengstuk van de dienstverlening’ een ware trend. Vooral ingezet door de groei van e-commerce, maar ook door de huidige uitdagingen op het gebied van duurzame (stads)distributie. Het distributienetwerk gaat de komende jaren flink op de schop; “moét op de schop”, benadrukt De Jong. De Topsector logistiek heeft onlangs berekend dat als je de uitstootdoelen van Parijs wilt halen, er zes keer efficiënter gewerkt moet worden. De Jong: “Deels ligt het antwoord op bijvoorbeeld het gebruik van elektrische bestelauto’s, maar bedrijven moeten vooral hun capaciteit verbeteren. Met onze technologie kunnen we daarin een sleutelrol spelen. Ook als je bijvoorbeeld naast dieselbussen elektrische bestellers of zelfs elektrische cargo e-bikes wilt gaan inzetten. Je moet dan orders opknippen, eventueel gaan samenwerken met andere partijen. Daar is WEBFLEET optimaal voor ingericht, met speciale ‘ontkoppelpunten’ waaraan partijen informatie kunnen onttrekken en toevoegen. WEBFLEET kan momenteel met 170 softwareoplossingen integreren, daar komen bijna nog dagelijks koppelingen bij”.

Partijen die op die manier ‘next step’ willen gaan in hun distributie, zoals De Jong het omschrijft, kloppen veelal aan bij TomTom Telematics. Want hun eigen, doorgaans oudere systemen kunnen een dergelijk mate van integratie niet aan. Daarom is TomTom Telematics niet voor niets Europees marktleider, aldus De Jong. Mooi is in dat er in de complete opdrachtenstroom geen grammetje papier aan te pas komt. Dat vertaalt zich vooral in een forse afname van de administratieve last. Dat laatste betekent ook meer efficiency voor chauffeurs; die zitten sowieso niet te wachten op administratieve taken. “Voor bijvoorbeeld de (technische) onderhoudssector is dit heel belangrijk; zij kunnen moeilijk aan gekwalificeerd personeel komen, dus op deze manier kun je door efficiënter te werken meer werk opvangen door dezelfde werknemers.”

Leaseauto’s
De voordelen van een digitale orderstroom door WEBFLEET beperken zich dan ook niet tot e-commerce bedrijven. “Dat consumenten bij menige partij nu tot op de kwartier precies kunnen bepalen wanneer ze iets geleverd krijgen, die ‘ervaring’ wil je ook in een business-to-business omgeving”, zegt De Jong. Of het nu een liftmonteur is, een leverancier van onderdelen voor heftrucks of een horecadienstverlener die uit naam van een grote bierbrouwer tapinstallaties plaatst en onderhoudt. Dat laatste bedrijf is voor de eindklant feitelijk ook het gezicht van de bierbrouwer. “Daarbij zijn dergelijke bedrijven een belangrijk onderdeel in de duurzaamheidsstrategie”, aldus De Jong.

Dat de leaseauto’s uiteindelijk ook onderdeel worden van de ‘telematicaketen’ staat volgens De Jong ook te gebeuren. Zo is TomTom Telematics eind vorig jaar door LeasePlan uitverkozen tot telematicapartner. De leasemaatschappij is momenteel bezig allerlei dienstverlening rondom de connected voertuigen op te tuigen. De Jong ziet daarnaast bedrijven met een zogenaamde fair-use policy een telematicasysteem gebruiken om de vergoedingen eerlijk te krijgen tussen werknemers die wel of geen recht hebben op een leaseauto. Ook wordt er meer en meer gestuurd op rijgedrag. Privacybezwaren komt De Jong steeds minder tegen. “Men erkent de voordelen en weet dat de privacy bij TomTom Telematics goed is gewaarborgd. Als een van de weinige spelers hebben we de hoogste ISO-normering op dat vlak: ISO 27001. Daarom is ook de nieuwe GDPR wetgeving voor ons geen issue, het is een logisch vervolg waar onze eigen privacy officer tenslotte al jaren mee bezig is.”

Deel dit artikel:
Op de hoogte blijven? Ontvang onze nieuwsbrief!

Schrijf u in voor de wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10048