12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
sitebanner-800x99-animated-loop
vebabox-benchmark-beeld.png

Sector onderschat de invloed van last mile delivery, GDP en global warming

Gepubliceerd: 10 april 2019

De sector voelt nog geen druk van de grote veranderingen in de Cold Chain, zo blijkt uit het benchmarkonderzoek Cold Chain Change, een onderzoek van VebaBox Cool Solutions. Het ontbreken van strategische plannen en investeringsklimaat zorgen voor een groot gebrek aan efficiency in bestaande ketens. Een opvallende uitkomst, gezien de steeds hogere eisen aan productveiligheid, de verregaande wensen van de consument en de verwachte wereldwijde verdrievoudiging van geconditioneerd vervoer. Wel is er een kopgroep te definiëren, die bewust bekwaam is in het optimaliseren van effectiviteit. Zij realiseren hogere klanttevredenheid, minder Cold Chain breaks en een focus op duurzaamheid. Aan dit benchmarkonderzoek deden ruim 50 eindverantwoordelijken uit de sector mee. 

Strategisch plan voor optimalisatie ontbreekt, ondanks grote veranderingen
De sector is zich er bewust van dat het temperatuur gecontroleerde transport en opslag onderhevig is aan impactvolle marktontwikkelingen. De strengere eisen vanuit wet- en regelgeving wordt door 53% als belangrijke industry trend gezien, evenals de verhoging van de kosten. 43% ziet een grote toename in de eisen en wensen van de consument. Een derde ziet de toegenomen aansprakelijkheid voor fabrikanten. 
Opvallend is dat maar 25% van de organisaties een strategisch plan heeft om met deze veranderingen om te gaan. “Het is een zorgwekkende conclusie dat de urgentie voor een strategische benadering van de Cold Chain ontbreekt. Zeker omdat er zoveel externe factoren invloed hebben op bestaande processen”, aldus Roland van de Ven, managing director VebaBox, initiatiefnemer van het onderzoek. “De sector moet aan de bak. En rap ook.”

Bestaande uitdagingen leiden niet tot investeringen
De veranderingen in de markt zorgen voor vele uitdagingen. Maar liefst de helft van de respondenten (49%) worstelt met de balans tussen kosten en excellente customer service. Klanttevredenheid en omgaan met aangescherpte wetgeving zijn andere struikelblokken. 
Er blijkt wel grote interesse voor investeringen om klanttevredenheid te bevorderen, evenals de kwaliteit en veiligheid. Zelfs duurzaamheidsinvesteringen krijgen de nodige aandacht. Maar de daad wordt niet bij het woord gevoegd, maar 21% van de organisaties heeft ook daadwerkelijk geld vrij gemaakt om de bestaande uitdagingen het hoofd te bieden. Het overgrote deel reserveert dus nog geen budget voor de essentiele aanpassingen voor het optimaliseren van bestaande processen. 

Koplopers profiteren van pro-actieve aanpak. 
Uit het benchmarkonderzoek komt een hele interessante groep koplopers naar voren. De groep rapporteert een optimaler en efficiënter ingericht proces, met daarin fors hogere klanttevredenheid, minder Cold Chain breaks en een focus op duurzaamheid.  
Van de Ven: “Koplopers zijn geen tovenaars. Deze groep wordt sterk gedreven door efficiency en kostenbesparing. Om deze doelen te bereiken hebben zij een concreet plan, doen investeringen en kijken naar de mogelijkheden van nieuwe technologieën. Het zetten van de volgende stap naar een effectievere Cold Chain vergt een frisse blik op bestaande processen en het lef om af te stappen van traditionele oplossingen”

Over VebaBox
VebaBox streeft als disruptor van de traditionele Cold Chain naar optimale efficiency, gewaarborgde kwaliteit en flexibiliteit. De missie is om de Cold Chain te optimaliseren door slimme innovaties in te passen binnen bestaande omgevingen. Met mobiele oplossingen (VebaBox) en passieve oplossingen (LogiBox) ondersteunt VebaBox fabrikanten, groothandelaren en distributeurs.
Onder het motto ‘Samen simpele oplossingen vinden en toepassen’ helpt VebaBox met de broodnodige verandering en effectiviteit op het gebied van logistieke vraagstukken binnen de Cold Chain.

Over het onderzoek
De Cold Chain is sterk in de verandering. Dit onderzoek is een startsein voor de markt en legt bloot welke trends richtinggevend zijn en waar de Cold Chain geoptimaliseerd kan worden. Het geeft inzicht in waar fabrikanten, groothandels en transporteurs de grootste winst kunnen behalen. Met dit onderzoek wil VebaBox de samenwerking tussen de schakels in de keten helpen intensiveren. Van het onderzoek is een uitgebreid rapport verschenen. Deze is hier gratis aan te vragen.
 

Deel dit artikel:
Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10048