12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:

Ook de klassieke bestelauto wordt duur betaald

Gepubliceerd: 31 maart 2018

Het is de organisatie van de Techno Classica Essen gelukt om maar liefst 2.700 zeldzame klassieke auto’s in één beursgebouw te proppen. Wij zochten op dit grootste klassiekerevenement ter wereld naar de leukste historische bestelwagens.

De Techno Classica Essen is haast uit zijn krachten gegroeid; het is ondoenlijk om op één dag al het moois te kunnen zien. Dit jaar kwamen er verdeeld over vijf dagen maar liefst 188.000 liefhebbers naar Essen; een bewijs dat de belangstelling voor klassiekers nog steeds erg groot is. Op bestelautogebied is de keuze beperkt, hoewel het aanbod van gewoonlijk peperdure Volkswagens groot blijft. Wie denkt met een klassieke bestelauto een goedkope hobby te hebben uitgezocht, komt bedrogen uit: er worden juist vanwege de zeldzaamheid soms flinke bedragen voor gevraagd. Als ze al te koop zijn! 

Mercedes-Benz 290 GD Turbodiesel

De mooiste en grootste stand was van Mercedes-Benz Classic, dat vanwege de introductie van de geheel nieuwe G-klasse veel meters had ingeruimd voor de historische uitvoeringen van deze legendarische terreinwagen. Zoals deze verlengde 290 GD Turbodiesel uit 1998 met kofferopbouw. In oktober 2006, toen hij dus al 8 jaar oud was, begeleidde hij als servicewagen 36 auto’s van de E-Class Experience van Parijs naar Peking.

Peugeot 404 pick-up

De Limburgse klassiekerspecialist Alphons Ruyl heeft geregeld bijzondere bedrijfswagens in zijn verkoopcollectie. Op de stand in Essen toonde hij een prachtige Peugeot 404 pick-up uit 1976. De auto lijkt ondanks de tellerstand van krap 74.000 km nauwelijks te zijn gebruikt; hij verkeert helemaal in de originele conditie! De eerste Franse eigenaar, die tot 2009 met de auto reed, is er duidelijk erg zuinig op geweest. Onder de kap snort een 1,9-liter dieselmotor van 69 pk, de versnellingspook van de vierbak zit aan de stuurkolom. De vraagprijs is € 19.950,-. 

Tempo Matador 

Dit is een Tempo Matador, die in 1950 in Hamburg is gebouwd. Het gaat volgens de verkoper om het oudste exemplaar ter wereld, die nog is uitgerust met een 25 pk VW-motor. Dat maakt deze auto extra bijzonder: de motor ligt voorin en drijft de voorwielen aan. Helaas had Tempo verzuimd om een contract voor de lange termijn met Volkswagen af te sluiten; toen de VW-directie merkte kwam dat de Matador een grote concurrent voor hun eigen Transporter bleek te zijn, staakte het de levering. Tempo week uit naar een lokale motorenbouwer. Dit exemplaar had in Essen een vraagprijs van € 59.950,-. 

DKW Schnelllaster F89 L Elektro

Het Duitse DKW, onderdeel van het concern Auto Union, bouwde medio jaren vijftig een kleine serie elektrisch aangedreven bestelauto’s van het type Schnelllaster (‘snelle bestelauto’). De naam is toepasselijk, omdat de DKW met benzinemotor een vaartje van maar liefst 70 km/h kon bereiken. De elektrische versie was niet zo vlot en haalde met moeite 40 km/h. Het ontwerp met voorwielaandrijving en een half boven de vooras geplaatste cabine was erg modern en feitelijk nog steeds de geldende norm. Nota bene: de DKW, die vanaf 1954 ook in Spanje werd gebouwd, staat aan de basis van de huidige Mercedes-Benz Vito

Alfa Romeo F12

Een bedrijfswagen van Alfa Romeo? Zeker! De Italianen bouwden van 1954 tot 1983 modellen van eigen ontwerp, met voorwielaandrijving als bijzonderheid (voor het merk!). De motor was dezelfde als in de toenmalige Giulietta. De auto op de foto is een F12, die als evolutie van het oermodel vanaf 1977 is geleverd met de zwarte kunststof grille. In de jaren tachtig leverde Alfa nog de AR6 en de AR8; dit waren feitelijk een Fiat Ducato en een Iveco Daily met de grille en logo’s van Alfa Romeo. Dit gele exemplaar was niet te koop, maar behoort toe aan de Duitse Alfa-club.

Lancia Appia Furgoncino

Lancia kennen we als een leverancier van luxueuze en stijlvolle personenauto’s, maar het heeft een lange tijd lichte en zware bedrijfswagens en bussen geleverd. Dit is een Lancia Appia Furgoncino zoals die van 1954 tot 1959 zijn gebouwd. 

Goggomobil TL prototype

Goggomobil was in de jaren vijftig een automerk van Hans Glas GmbH uit Dingolfing. Glas bouwde de zeer kleine wagentjes als sedan, coupé en - van 1957 tot 1965 - ook als bestelauto. De meeste van de 2.000 geproduceerde auto’s zijn aangeschaft door de Deutsche Bunbdespost. Dit grijze exemplaar is een gerestaureerd prototype, dat door het Nederlandse Potomac Classics wordt aangeboden voor - hou je vast - € 99.000,-. Het bestelautootje is piepklein en heeft een 0,3-liter tweecilinder tweetaktmotor van welgeteld 18 pk.

Deze reportage is verzorgd door onze redacteur Jeroen Ekeler.



 

Deel dit artikel:
Op de hoogte blijven? Ontvang onze nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10048