12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:

Ontheffing voor elektrisch aangedreven bestelauto's

Gepubliceerd: 20 november 2018

Eindelijk! Minister Cora Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) gaat zich inzetten voor de inmiddels 5 maanden uitgestelde vrijstelling van het C-rijbewijs voor elektrische bestelauto’s. 

Door het gewicht van de accu’s zijn elektrisch aangedreven bestelauto’s aanzienlijk zwaarder dan een vergelijkbare bestelauto met verbrandingsmotor. Als we dat zo zouden laten, zou dat betekenen dat de chauffeur een C-rijbewijs moet hebben of dat het laadvermogen verminderd zou worden om binnen de 3500 kg te blijven. In beide gevallen zou dat dus een concurrentienadeel zijn voor degene die wil investeren in een schoner milieu. Daarom heeft Nederland al in juli 2017 toestemming gekregen om het totaalgewicht (leeggewicht + lading) van een elektrische bestelauto te verhogen tot en met 4250 kg. 

Dat is mooi aangezien er inmiddels heel wat modellen, zoals de Streetscooter XL, Volkswagen E-Crafter, de MAN E-TGE en de Iveco Daily Electric, klaar staan om aan de sterk groeiende vraag van onder andere de e-commercebranche te voldoen. Alle genoemde modellen vallen in de categorie zware bestelauto en hebben door het accupakket -hoe groter het rijbereik, hoe zwaarder de accu- een Gross Vehicle Weight (GVW) van boven de 3500 kg. 

Maar waarom kun je op dit moment nog geen gebruik maken van de ontheffing en wanneer kan dat dan wel? En moet je dan een tachograaf gebruiken? Er is nog veel onduidelijk over de ontheffing. 11 veel gestelde vragen over dit onderwerp.

Gaat de regeling over het rijbewijs of over het voertuig? 
De regeling betreft een uitzondering op het rijbewijs en niet op het voertuig. Daardoor moet het voertuig aan alle eisen voor een vrachtwagen in de categorie N2 (tachograaf en snelheidsbegrenzer) voldoen. 

Wanneer gaat de regeling in? 
Nederland heeft al meer dan een jaar toestemming, maar nog geen regeling. Er wordt nu gesproken over maart 2019, maar de minister wil dat de regeling al eerder van kracht is. 

Is dat voor iedereen met een B-rijbewijs?
In principe wel, echter dient de betreffende chauffeur wel een specifieke opleiding te hebben gevolgd. Hoe deze opleiding er precies uitziet is nog niet bekend. Wel is bekend dat deze minimaal 5 uur zal duren. Het opleidingsprogramma wordt ontwikkeld door het CBR op basis van een door TNO uitgevoerde rijtest.

Moet de chauffeur dan ook code 95 halen?
Nee dat is niet nodig. Code 95 is gekoppeld aan de rijbewijzen C en D. Deze ontheffing is gekoppeld aan het B-rijbewijs. 

Is er dan wel een tachograafplicht?
De regelgeving over tachograafplicht is hier heel duidelijk over: goederenvervoer met een totaalgewicht (GVW) van boven de 3500 kg moet zich houden aan het rijtijdenbesluit en dus dient een tachograaf aanwezig te zijn.

Blijven de uitzonderingen op de tachograafplicht wel bestaan?
De uitzonderingen veranderen niet voor voertuigen met een totaalgewicht van niet meer dan 7500 kg wanneer aan deze voorwaarden wordt voldaan: 

  • Uitsluitend vervoeren van materialen, uitrusting of machines die de chauffeur nodig heeft voor de uitoefening van zijn beroep,
  • Binnen een straal blijft van 100 km rond de vestigingsplaats, 
  • Een maximale rijtijd heeft van 12 uur per chauffeur per week. 

De e-commercebranche kan in dit geval sowieso niet voldoen aan de eerste voorwaarde. Daardoor moet de pakketbezorger die overstapt naar een elektrisch aangedreven bestelauto, die voor deze ontheffing in aanmerking komt, de tachograaf als optie bestellen.

Mag men ook in het buitenland rijden?
Helaas. Hoewel Duitsland met een vergelijkbare regeling heeft, mogen deze voertuigen niet in het buitenland worden bestuurd.

Mag er een aanhangwagen gekoppeld worden?
De regeling is voor het besturen van elektrische voertuigen met een GVW van meer 3500 kg, maar niet meer dan 4250 kg zonder aanhangwagen. 

Is deze regeling ook voor hybride voertuigen?
De regeling is uitsluitend van toepassing voor volledig elektrisch aangedreven voertuigen. Dit geldt dus niet voor hybride voertuigen of andere alternatieve brandstoffen.  

Tot welke datum is de regeling geldig en wat gebeurt er daarna?
Tot en met 31 december 2022. Als de proefperiode succesvol is afgelopen, wil de minister er een structurele regeling van maken.

Geldt de regeling ook voor personenvervoer?   
Helaas niet. Ondanks dat juist de vervoerssector op een dergelijke ontheffingsregeling zit te springen, is een paar weken geleden is het doek voor een vergelijkbare regeling voor personenvervoer gevallen.

Bron: Jasper Engel
 

Deel dit artikel:
Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10048