12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
Site-Leaderboard-920x115-animated-loop

Nieuwe generatie diesels zijn schoon

Gepubliceerd: 05 november 2018

In een rapport dat vandaag is uitgegeven door de European Automobile Manufacturers 'Association (ACEA), wordt aangetoond dat de nieuwste generatie dieselauto's minder schadelijke stoffen uitstoten dan door velen wordt aangenomen. De uitstoot is in real-driving-omstandigheden (RDE) gemeten door de chauffeurs van de verschillende nationale goedkeuringsinstanties.

Circa 270 nieuwe typen dieselauto's, goedgekeurd volgens de laatste Euro 6d-TEMP-norm, werden het afgelopen jaar op de Europese markt geïntroduceerd. Uit het rapport blijkt dat al deze dieselauto's ruim onder de NOx-drempel van de test voor echte rij-emissies presteerden, die geldt voor alle nieuwe typen auto's sinds september 2017. Bovendien voldoen de meeste van deze voertuigen nu al aan de strengere NOx-drempel die vanaf januari 2020 verplicht is.

RDE meet belangrijke verontreinigende stoffen, zoals NOx en fijnstof, uitgestoten door auto's tijdens het rijden op de openbare weg. RDE zorgt er daarom voor dat de tijdens de laboratoriumtest (WLTP) gemeten emissieniveaus van vervuiling op de weg worden bevestigd en dat de wettelijke drempels tijdens het dagelijks rijden niet worden overschreden.

Erik Jonnaert, secretaris-generaal van ACEA, verklaarde: "Deze nieuwe bevindingen bewijzen dat moderne dieselauto's, ondersteund door vernieuwingsmaatregelen voor de vloot en in combinatie met alternatieve aandrijflijnen, een sterke rol gaan spelen in het helpen van steden bij het streven naar naleving van luchtkwaliteitsdoelen. Tegelijkertijd zullen dieselvoertuigen nog steeds belangrijk blijven voor het verminderen van de CO2-uitstoot op korte en middellange termijn, hoewel alle fabrikanten hun aanbod van elektrisch oplaadbare auto's uitbreiden. "

Jonnaert: "Autofabrikanten hebben enorme investeringen gedaan om deze reducties in NOx-emissies snel te realiseren. Het is belangrijk dat we stoppen met het demoniseren van dieseltechnologie als geheel. In plaats daarvan moeten we een onderscheid maken tussen het oude dieselpark en de nieuwste generatie dieselvoertuigen. "

Deze bevindingen worden ondersteund door derden. ADAC voerde onlangs onafhankelijk on-road testen uit van RDE-compatibele dieselvoertuigen en ontdekte dat moderne diesels gemiddeld 85% minder NOx produceren dan Euro 5-auto's, en concludeert dat de nieuwste diesels "erg schoon" zijn. Uit hun aanvullende tests bleek dat de best presterende RDE-compatibele Euro 6-diesels maar liefst 95-99% minder NOx uitstoten dan Euro 5-voertuigen.
 

Deel dit artikel:
Op de hoogte blijven? Ontvang onze nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10048