12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:

Hebben we straks voertuigloze wagenparken?

Gepubliceerd: 09 februari 2019

Over twintig jaar zal het bedrijfswagenpark bijna volledig onherkenbaar zijn voor iedereen die nu in deze sector werkzaam is. Ook de rol van de wagenparkbeheerder zal ingrijpend veranderen. Dat schrijft Shell in haar gisteren gepubliceerde rapport ‘Het wagenpark van de toekomst’.

Het onderzoek van Shell is gedaan onder 750 wagenparkbeheerders in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Polen. Meer dan de helft (58 procent) van de ondervraagden zegt enthousiast te zijn over de toekomst in hun sector. Zij zien in de huidige ontwikkelingen veel kansen liggen en zijn met name enthousiast over het gebruik van nieuwe en alternatieve aandrijvingen. 71 procent van de ondervraagden gaf zelfs aan een voorkeur te hebben voor een elektrische of hybride vloot, wanneer kosten geen rol zouden spelen. 53 procent van de wagenparkbeheerders verwacht de komende vijf jaar nieuwe brandstoftypes in hun vloot te introduceren.

Daarnaast zien Nederlandse wagenparkbeheerders kansen in technologieën om dagelijkse processen te automatiseren. Ruim 72 procent van de ondervraagden ziet de grootste kansen in het gebruik van autonome voertuigen, applicaties die ritten automatiseren of bijvoorbeeld ‘load sharing’- apps voor wat betreft het grijze wagenpark. Bij deze apps worden chauffeurs aan bedrijven gekoppeld die leveringen nodig hebben, zodat deze bedrijven logistieke kosten en leveringen kunnen bundelen.

Managen van mensen
Ook over hun eigen rol als fleetmanager wordt nagedacht. Door nieuwe technologieën en de ontwikkelingen op het gebied van automatisering, verwacht bijna de helft (48%) dat dit gaat veranderen. Ze verwachten vooral dat de focus van fleetmanagement gaat verschuiven van het managen van voertuigen naar het managen van mensen.

Volgens Katya Atanasova, Vice President van Shell Fleet Solutions, heeft de bedrijfswagenbranche tot voor kort relatief weinig veranderingen gekend, met uitzondering van enkele kleine verbeteringen. “Dit zal echter niet lang meer duren. De branche wordt getransformeerd tot een samensmelting van nieuwe technologieën, diensten en een grotere connectiviteit. Nieuwe vaardigheden zullen nodig zijn en nieuwe spelers en bedrijfsmodellen zullen het daglicht zien”.

Maar naast kansen, zien wagenparkbeheerders ook de nodige uitdagingen. Uit het onderzoek blijkt dat operationele kosten (48%) en het kunnen voldoen aan alle wetgevingen (33%) gelden als de voornaamste uitdagingen. Bijna de helft van de wagenparkbeheerders vindt het bovendien al een uitdaging om op de hoogte te blijven in een werkomgeving die constant in beweging is. Voor nieuwe initiatieven hebben ze interne ondersteuning van bedrijfsleiders en chauffeurs nodig. Maar liefst 40% zegt dat ze moeite hebben om up-to-date te blijven, en 1 op de 4 vindt dat hun leidinggevenden zich verzetten tegen nieuwe technologieën. De deelnemers verwachten daarom ook extra kennis en training nodig te zullen hebben om zich klaar te maken voor nieuwe ontwikkelingen en uitdagingen.

‘Voertuigloze’ wagenparken
Hoe we dan een wagenpark anno 2040 moeten zien? Volgens Atanasova zijn dan vrijwel alle kleinere voertuigen dan waarschijnlijk elektrisch. “Grotere voertuigen voor langeafstandsvervoer zullen overgaan op hernieuwbare en emissiearme brandstoffen. Veel voertuigen zullen zelfrijdend zijn, met routinematig onderhoud via softwaredownloads en kunstmatige intelligentie. Individuele wagenparkvoertuigen kunnen zichzelf verplaatsen naar de optimale locatie om ‘s nachts te tanken en parkeren, zodat ze klaar zijn voor hun taken van de volgende dag.”

Mogelijk zien we, volgens het Shell-rapport, straks ‘voertuigloze’ wagenparken als bedrijven het logistieke equivalent van apps voor taxidiensten gaan gebruiken. Ze kunnen dan netwerken van onafhankelijke voertuigen beheren om ladingen efficiënt te delen en leveringen op afroep te beheren zonder de kapitaal- en operationele kosten van voertuigen in eigen bezit.

Klik hier voor het onderzoek
 

Deel dit artikel:
Op de hoogte blijven? Ontvang onze nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10048