12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
sitebanner-800x99-animated-loop

De opmars van de leasebestelauto…

Gepubliceerd: 19 november 2018

Van het totale bestelautobestand in Nederland, ruim 900.000, is ongeveer 16 procent een leasebus. Dat lijkt niet veel, maar van de nieuwe bestelauto’s – van 1 tot 5 jaar oud – wordt maar liefst de helft ingezet met een leasecontract. De leasebranche draait zich dan ook warm om bestelautoleasing nog beter op de kaart te zetten.

Afgelopen Bestelauto EXPO werd het tijdens het congres al benoemd: leasen is zo gek nog niet. Tenminste, als ondernemers een objectief kostenplaatje maken van de inzet van een bepaalde bestelauto. Dat is prima te doen en door te berekenen – inclusief operationele kosten, total cost of ownership (tco) en risico’s! – en het leidt vaak tot onverwachte inzichten. “De lokale installateur met 10 bestelbussen die per jaar allemaal tussen de 10 en 15 duizend kilometer afleggen, kan prima 10 jaar met de bestelauto’s vooruit. Kopen is dan meestal de beste optie. Mits je de operationele kosten zelf in de hand weet te houden. Het wordt een ander verhaal als je er jaarlijks 30 tot 35 duizend kilometers mee rijdt, door het hele land. Dan wordt het wellicht interessant de operationele risico’s bij een leasemaatschappij neer te leggen”, aldus Henk Postmus van Expense Reduction Analyst (ERA).

Dat was toen, een klein jaar verder hebben leasemaatschappijen fors geïnvesteerd in kennis en systemen met betrekking tot bestelwagens. International Car Lease Holding (ICLH), een top10 leasemaatschappij met diverse labels in de markt, kondigde onlangs aan het label J&T lease en Van Mossel Lease om te bouwen tot een expertisecentrum voor bestelauto’s en vooral ook elektrische bestellers. “We willen een gesprekspartner worden voor de markt”, zegt CEO Armand van Veen van ICLH. “De dienstverlening van de bedrijfswagenteams is daarbij volledig ingericht op 24/7 inzet van dit voertuig; bestelauto’s mogen immers niet stilstaan. Ook vervangend bestelautovervoer is aanwezig en door een recente overname zijn er ook koel- en vrieswagens bijgekomen.”

Het verschil maken
ICLH is zeker niet de enige leasemaatschappij die zich specifiek richten op bestelauto’s. Waarbij ook het besef is dat bestelauto’s eigenlijk halffabricaten zijn die nog passend moeten worden gemaakt voor de klant. Een ‘rondje leasemaatschappijen’ levert zelfs het beeld op dat men die uitdaging maar al te graag aangaat. Het leasen van personenauto’s is grotendeels een ‘commodity’ geworden, voor bestelauto’s kan je met dienstverlening nog het verschil maken. Waarbij niet alleen grote leasemaatschappijen schermen met hun (vers) opgedane bedrijfswagenkennis, ook de kleinere en middelgrote doen een duit in de zak. “Gezamenlijk met de klant zetten we altijd de specifieke situatie en wensen op rij, zoals frequentie van rijden, belading en gewenste uitstraling. Worden er langere ritten gemaakt of juist vaak korte afstanden terwijl de motor stationair draait bij afleveringen? Het zijn allemaal zaken die meetellen bij een goede keuze van een bestelauto”, aldus Frank van Klink, directeur XLLease.

Het gunstige economische klimaat zorgt al enige tijd voor een sterk groeiende vraag naar bestelauto’s. Leasemaatschappij Alphabet noemt dat als voornaamste reden naar aanleiding van de spectaculaire groei van het aantal aanvragen voor bedrijfswagens vorig jaar: + 76 procent. Verhuurders pikken ook een graantje mee aangezien veel ondernemers nog huiverige zijn te investeren in ‘vaste’ bussen of langlopende leasecontracten. Zo claimt Europcar garen te spinnen bij de grote vraag naar ‘flexibele bestelauto’s’, waarbij het assortiment de laatste jaren flink is uitgebreid. De komst van de elektrische bestelauto zal waarschijnlijk een verdere boost geven aan de leaseregistraties. Onbekendheid met de techniek, en daarbij onzekerheid over de restwaarde, zijn risico’s die ondernemers liever leggen bij een leasemaatschappij. Overigens ook daar anticiperen leasemaatschappijen op: Alphabet had eerder al een exclusief contract gesloten met de elektrische StreetScooter en onlangs maakte LeasePlan bekend de elektrische MAXUS EV80 in Europa te gaan voeren. Dat laatste betreft eveneens een exclusieve deal.

Vernieuwing
Topsector Logistiek liet eerder een onderzoek uitvoeren over het gebruik en inzet van bestelauto’s. Zij concludeerden al dat de leasemarkt een belangrijke invloed heeft op met name de vernieuwing van het bestelautopark. En vernieuwing is veelal nodig, alleen al door de aanscherping van de uitstootnormen. Oudere bestelauto’s zorgen voor een relatief grote bijdrage aan de luchtvervuiling: 8% van de kilometers gereden door bestelauto’s (Euro 0-2) zorgt voor 9% van de NOx en 40% van de fijnstof uitstoot door bestelauto’s, blijkt uit datzelfde onderzoek. Vooral ondernemers die te maken hebben met milieuzones – wat vooral kleinere ondernemers blijken te zijn – moeten op zoek naar een nieuwe, zuinige bus. Leasemaatschappij zullen het nog druk krijgen de komende tijd.

Deel dit artikel:
Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10048