12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
Site-Leaderboard-920x115-animated-loop

CO2-doelstelling voor auto's en bestelwagens te hoog

Gepubliceerd: 18 december 2018

De European Automobile Manufacturers 'Association (ACEA) neemt nota van de laatste deal over de CO2-regelgeving voor auto's en bestelwagens, die vandaag werd gesteld door de EU-lidstaten en de Europese Parlement.

ACEA maakt zich ernstige zorgen over de zeer uitdagende CO2-doelstelling waar de autofabrikanten in 2030 aan moeten voldoen. Het leveren van een CO2-reductie van 37,5% klinkt misschien plausibel, maar is totaal onrealistisch op basis van waar we nu staan. De industrie betreurt dat dit streefcijfer uitsluitend wordt gedreven door politieke motieven, zonder rekening te houden met de technologische en sociaaleconomische realiteit.

"De leden van ACEA zijn er uiteraard voorstander van om de CO2-uitstoot van hun voertuigen verder te verminderen, maar deze doelen zijn zeer veeleisend voor de Europese auto-industrie", aldus ACEA-secretaris-generaal Erik Jonnaert. "Om de doelstelling te halen,  zijn er meer introducties van elektrische en andere voertuigen met alternatieve aandrijving nodig dan momenteel mogelijk is."

Jonnaert: "Al onze aangesloten bedrijven blijven investeren in hun ontwikkeling van alternatief aangedreven auto's en bestelwagens, maar er zijn nog verschillende obstakels die de wijdverspreide acceptatie door de consument remmen, zoals betaalbaarheid en het ontbreken van een netwerk van oplaadmogelijkheden."

ACEA roept de 28 lidstaten en de Europese Commissie op om ervoor te zorgen dat alle voorwaarden voorhanden zijn voor deze agressieve CO2-reductieniveaus, met name de broodnodige investeringen in infrastructuur.

Ontegenzeggelijk hebben deze extreem ambitieuze CO2-doelen een seismisch effect op banen in de gehele waardeketen van de automobielindustrie, die ongeveer 13,3 miljoen Europeanen tewerkstelt. Om de negatieve gevolgen van deze structurele veranderingen te verzachten, moeten beleidsmakers snel handelen door concrete plannen te presenteren om deze overgang naar werkgelegenheid en vaardigheden op een juiste, sociaal aanvaardbare manier te beheren.

De overeenkomst van vandaag moet nog worden goedgekeurd door de Raad en gestemd in de plenaire vergadering van het Europees Parlement.
 

Deel dit artikel:
Op de hoogte blijven? Ontvang onze nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10048