12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
sitebanner-800x99-animated-loop

Bestuurder bestelbus: overwerk door slechte planning

Gepubliceerd: 23 januari 2018

Slechte planning en capaciteitsproblemen zijn veelvoorkomende redenen van overwerk van bestelautochauffeurs, stelt Fleetmatics op basis van onderzoek. Bij koeriersbedrijven, installateurs en andere bedrijven met werknemers die vaak in bestelbussen op pad gaan, valt nog een flinke efficiëntieslag te maken als het aankomt op plannen.

De leverancier van fleetmanagementoplossingen voor kleine en middelgrote ondernemingen ondervroeg samen met onderzoeksbureau Panelwizard 536 bestuurders van bestelbussen en -auto’s, kleine trucks en pick-uptrucks over hun dagelijkse werk. Gevraagd naar de redenen dat zij weleens moeten overwerken, noemt 48 procent van de ondervraagden capaciteitsproblemen. Eenzelfde percentage noemt klussen die langer duren dan verwacht, en 21 procent wijst slechte planning in het algemeen aan als reden.

Veiliger op weg
Het voorkomen van overuren is overigens niet de enige reden waarom bestuurders van bestelbussen baat zouden hebben bij een betere planning. Uit het onderzoek komt naar voren dat planning een rol speelt in de rijstijl van bestuurders van bestelbussen. Zo geeft 23 procent aan veiliger te rijden als zijn werkgever beter zou plannen, omdat er dan minder werkdruk ontstaat. Daarnaast denkt zeven procent dat meer pauzes kunnen bijdragen aan een veiliger rijstijl.

Files
Een andere genoemde oorzaak van overwerk is drukte op de weg. Vijftien procent van de ondervraagde bestuurders noemt files als reden dat zij weleens moeten overwerken. Sowieso staan bestuurders van bestelbussen vaak in de file, slechts 37 procent staat nooit in de file. Hoelang de chauffeurs op een gemiddelde werkdag in de file staan, varieert:

  • 41 procent staat minder dan een halfuur per dag in de file;
  • 17 procent staat dagelijks dertig minuten tot een uur in de file;
  • 5 procent staat gemiddeld langer dan een uur in de file.

Te hard rijden
Uit het onderzoek blijkt verder dat een kwart weleens niet-handsfree belt tijdens het rijden in een bedrijfsbus. Ook rijden bestuurders van bestelbussen soms te hard. Binnen de bebouwde kom overschrijdt 34 procent weleens de maximumsnelheid, buiten de bebouwde kom geldt dit voor de helft van de ondervraagden.

“Natuurlijk is een hoge werkdruk geen excuus om vaak te hard te rijden, maar werkgevers moeten dat soort signalen niet negeren”, zegt Jan Willem Doornbos, Marketing Manager Benelux bij Fleetmatics. “Een fleetmanagementsysteem geeft inzicht in dit soort rijgedrag en helpt werkgevers tegelijk om efficiënter te plannen. Als ze inzicht in locaties hebben, zien ze waar hun werknemers zich bevinden, zonder ze eerst te hoeven bellen. Dat helpt om files heen te plannen en om te zien wie voorloopt of juist achterloopt op schema en daar de planning op af te stemmen.”
 

Deel dit artikel:
Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10048