12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
e-commerce bestelauto's

Bestelauto’s voor e-commmerce. Online shoppen groeit met 20% per jaar. Welke impact heeft deze ontwikkeling op de bedrijfswagenbranche?

Gepubliceerd: 03 juli 2017

Je kent het wel; een doordeweekse dag thuis aan het werk, de deurbel gaat en ineens staat je gang vol met pakketjes bestemd voor de buren. Prima natuurlijk, want zo’n belasting is het toch ook weer niet om even dat pakket aan te nemen zodat je ’s avonds je buurman/-vrouw blij kunt maken. Maar het aantal keer dat daarvoor je voordeurbel gaat moet wel proportioneel blijven. De vraag is in hoeverre het aanpakken van bestellingen op termijn nog sociaal maatschappelijk acceptabel blijft. Daarom werken allerlei instanties aan nieuwe bezorgingsmodaliteiten, zoals leveren met drones en slimme brievenbussen die je kunt bedienen met je smartphone.

Dan is er nog de kwaliteit, snelheid en betrouwbaarheid van de bezorging zelf. Bedrijven zoals Coolblue hebben dat goed begrepen. Alles voor een glimlach, zelfde dag in huis, op de juiste plek en indien gewenst, zelfs op zondag. Om dat mogelijk te maken bezorgen zij de bestellingen zelf aan huis. Tot voor kort lag de focus vanuit het adagium ‘online is goedkoper’ meer bij prijs dan op de kwaliteit van de bezorging, maar dat is inmiddels achterhaald. Internetwinkels verwachten nu meer kwaliteit van de bezorgdiensten dan voorheen. Voor de consument betekent online bestellen vooral gemak en soms zelfs noodzaak. Dat laatste is voor mensen die slecht ter been zijn, of simpelweg door hun drukke bestaan geen tijd meer kunnen besteden om naar het winkelcentrum te gaan.

Meer en meer producten worden aangekocht bij online-winkels, want e-commerce groeit met ruim 20% per jaar. Uit diverse onderzoeken blijkt dat we in Nederland nu ca. 280 miljoen pakketten per jaar laten bezorgen. Dat klinkt als veel, maar dat is per Nederlander gemiddeld anderhalf pakket per maand. Daar zou je dus uit kunnen concluderen dat we het einde van deze groei nog lang niet in zicht hebben. Meer bestelauto’s in de wijk en meer pakketjes in de gang zijn dan het resultaat. Onlosmakelijk zijn daar dus milieuvervuiling, veiligheid, hinder en ergernis aan verbonden. Daarom moeten we kritisch kijken naar het zogenaamde ‘Last Mile Delivery’ concept. Wat voor impact gaat deze ontwikkeling hebben op onze samenleving en welke rollen spelen de overheid en de grote bedrijven in de ontwikkeling van deze ontwikkeling?

De autofabrikanten zijn uiteraard wel bekend met delivery-vans, maar bouwen tot nu toe nog geen specifieke bestelauto’s voor deze taak. Nu wordt een standaard bestelauto in opdracht van de klant door Nederlandse bedrijven omgebouwd. Dezelfde standaard bestelauto is namelijk ook geschikt te maken voor de bouw- of handelssector, weliswaar met een andere aanpassing, maar het basisvoertuig is dezelfde. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de enorme schuifdeur aan de rechterzijde van meer dan 120 centimeter breed om een euro-pallet te kunnen laden. Door die schuifdeur lever je namelijk veel in op de ruimte voor pakketten. Ook is die schuifdeur niet gemaakt om 200 keer per dag open en dicht te doen. Of de fabrikant niet een geschikte smallere schuifdeur voor dit werk kan ontwikkelen? Natuurlijk wel, maar het volume om de ontwikkelingskosten te rechtvaardigen is nu nog te laag. Datzelfde geldt ook voor de aandrijving. Een motor met een versnellingsbak gemaakt voor aanhangwagengewichten van 3500 kg voldoet aan andere eisen dan die een pakketvervoerder stelt. Ook alternatieve brandstoffen spelen een grote rol. Pakketbezorging kan heel goed elektrisch. Voorwaarde is wel dat rijden op een accu, een betaalbaar en betrouwbaar alternatief is. Maar door het accupakket wordt de bestelauto te zwaar voor B-rijbewijs.

De overheid werkt aan een ontheffing om elektrisch aangedreven bestelauto’s toe te staan tot 4250 kg in plaats van de wettelijke 3500 kg voor B-rijbewijs. Aan de andere kant gaan milieuzones voor lichte bedrijfswagens (Amsterdam, Utrecht en Rotterdam) ervoor zorgen dat oudere diesels geweerd worden. Een beperking die vooral een impact heeft op de kleinere bedrijven. Met meer elektrische bestelauto’s groeit de behoefte naar slimme en snelle laadpunten, welk beleid kunnen we daarop verwachten?

Nu zijn er in Nederland ongeveer 20.000 bestelauto’s omgebouwd tot delivery-van. Dit is ruim 2% van het totale aantal bestelauto’s. Voor de bouwsector zijn dat er 229.000 (26%) en voor de handelssector 185.000 (21%). Bron: topsector logistiek

Alternatieve brandstoffen zijn uiteraard ‘top of mind’ bij de bestelautofabrikanten. Meer merken ontwikkelen juist hun grootste model met elektrische aandrijving. Bestelauto’s die morgen al te koop zijn; weliswaar tegen een fikse meerprijs, maar de mogelijkheid is er. Op dit moment domineren de kleinere bestelauto’s; Nissan NV200 en Renault Kangoo ZE gezamenlijk met ruim 80% de markt voor elektrische bedrijfswagens.

Bestelauto’s specifiek ontwikkeld voor pakketbezorging? Dat was tot nu toe nog een toekomstbeeld. Binnenkort worden namelijk de eerste Streetscooters afgeleverd. Streetscooter is eigendom van het Duitse postbedrijf. Bij de ontwikkeling hebben 150 bezorgingsmedewerkers inspraak gehad om de perfecte delivery-van te bouwen. Het resultaat is een bestelauto aangedreven door een elektromotor met een actieradius van 80 tot 200 kilometer. Streetscooter werkt op dit moment aan een grote bestelauto met een totaalgewicht van 4250 kg.

Een andere visie op Last Mile Delivery komt van Mercedes Benz; de Vision Van. Met dit studiemodel gaan zij nog een paar stappen verder door vanuit de bestelauto ook met drones te gaan bezorgen. De Vison Van is speciaal ontwikkeld voor e-commerce. Ook het laden en lossen heeft aandacht gekregen. Het resultaat is een delivery-van die zeer efficiënt omgaat met de beschikbare ruimte én de tijd van de pakketbezorgers.

Door deze trend ontstaat er een steeds groter wordende behoefte aan innovatieve vervoersoplossingen voor de bedrijfswagenbranche. Bestelauto’s die: schoon, ergonomisch, efficiënt en betrouwbaar pakketten vervoeren. De komende jaren kunnen wij heel wat ontwikkelingen om aan deze vraag te voldoen tegemoet zien.

BRON: http://later.academy/ 

Deel dit artikel:
Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10048