12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:

Bestelauto als rijdende gereedschapskist: houd het veilig!

Gepubliceerd: 04 maart 2018

Een bestelauto kopen of leasen is makkelijk, maar om er een veilige, ‘rijdende gereedschapskist’ van te maken, is een andere zaak, liet onlangs een leasemaatschappij weten aan TrendsinAutoleasing. Frans van Diepeningen, directeur van dé specialist op het gebied van bedrijfswageninrichting Bott Nederland, vertelt waarom.

Amper een paar uur voor het interview is hij weer terug in Nederland, nadat hij met een groep servicepartners bij het Duitse hoofdkantoor van Bott is geweest. Frans van Diepeningen maakt regelmatig deze trip, iedere monteur krijgt een opleiding bij de fabriek in Duitsland en moet over de nodige certificaten beschikken om te mogen inbouwen. Daarin is het bedrijf streng in de leer. “Veiligheid is het thema waar het om draait. Wij voegen daar nog maatwerk en lichtgewicht materialen aan toe, als onze unique selling points. Hoe dan ook, je kan wel state-of-the-art producten hebben, als het slecht is gemonteerd, dan schiet je er weinig mee op.”


Frans van Diepeningen, directeur van Bott Nederland

Voorbij is de tijd dat de bedrijfswageninrichting de sluitpost is van fleetowners. In het verleden kreeg de berijder nog wel eens alle vrijheid zijn bus zelf in te richten; complete zithoeken werden er aangetroffen, meldde onlangs een wagenparkbeheerder van een groot energiebedrijf tegenover TrendsinAutoleasing. De vloer van de bus was niet zelden voorzien van een dikke houten plank. Levensgevaarlijk, was ook het oordeel van de betreffende wagenparkbeheerder.

Bovenstaand soort zaken kunnen echt niet meer, benadrukt ook Van Diepeningen. “Alleen al vanuit goed werkgeverschap ben je verplicht de werknemer een goede en veilige werkplek te bieden, dat geldt al helemaal voor een bestelauto. Daarnaast heeft een goede bedrijfswageninrichting grote invloed op de tco van een wagenpark. Kijk alleen al naar verbruik, slijtage van banden en of de betreffende werknemer wel efficiënt kan werken. Want als bijvoorbeeld een servicemonteur voortdurend op en neer moet rijden omdat hij niet alle spullen bij zich geeft, dan gaat dat in de papieren lopen.”

Preferred supplier
Bott Nederland is voor flink wat importeurs preferred supplier voor wat betreft bedrijfswageninrichtingen. Zo is er de samenwerking met Opel. Bott levert laadruimte-inrichting voor de Combo, Vivaro en Movano. In de slim ingerichte laadruimte is alles veilig te vervoeren, met snelle toegang tot gereedschap en materiaal. Met de intelligente combinatie van hoogwaardig staal en aluminium biedt het Bott Vario veilige en sterke opbergsystemen, zonder dat het totaalgewicht van de wagens oploopt.

Want gewicht is absoluut cruciaal voor een inrichting. “Hoe lichter wij het kunnen oplossen, hoe meer er mee kan. Dus meer laadvermogen. Gewicht heeft ook consequenties voor verbruik ROB-cijfers. Bott maakt gebruik van aluminium, high strenght steel en slagvast kunststof. Hierdoor is het een van de lichtste inrichtingssystemen die vandaag de dag wordt aangeboden.”

Hoe lichter wij het kunnen oplossen, hoe meer er mee kan. Dus meer laadvermogen
Naast Opel heeft Bott ook certificaten van Volkswagen, Renault en Mercedes. Maar ook met leasemaatschappijen werkt Bott Nederland in toenemende mate samen. Het leaseaandeel van bestelauto’s groeit, leasemaatschappijen investeren de laatste tijd in kennis op dit vlak. Want men komt er al snel achter dat een bestelauto inkopen iets heel anders is dan er een veilige, rijdende gereedschapskist van maken, zoals een leasemaatschappij dat onlangs tegenover TrendsinAutoleasing omschreef. Zo is voor Terberg Leasing, die al jaren ervaring heeft met grijze kentekens Bott de partij waarmee wordt samengewerkt. Veiligheid blijkt ook daar het thema te zijn waar het om draait.

Crashtests
Waarbij Terberg erop wijst dat de inbouwspecialisten van Bott kwaliteit moeten leveren zodat een voertuig zonder problemen door een klant kan worden ingezet. Van Diepeningen: “We leveren standaardpakketten maar er is altijd wel iets specifieks waar een berijder om vraagt. Dat is voor ons geen probleem, de systemen zijn modulair op te bouwen waardoor er altijd maatwerk mogelijk is. Maar inbouw blijft altijd een specialistische klus. Crashtests maken altijd onderdeel uit van onze producten, waarbij we over de meest strenge Duitse certificaten beschikken. Als je de beelden hiervan ziet, waarbij zelfs bij matige snelheden van 50 km/h er enorme G-krachten vrijkomen bij een ongeluk. Dat weet je dat je geen steken mag laten vallen bij de inbouw.”

Overigens kan de bedrijfswageninrichting van Bott doorgaans gemakkelijk worden overgezet in andere voertuigen. Als het leasecontract is uitgediend, kan de inrichting meestal nog jaren mee. Bij operationele leasecontracten zorgt de leasemaatschappij hier meestal voor, bij financial lease, dus als de bus eigendom is van een bedrijf, kan het servicenetwerk van Bott hiervoor zorgen. Het is voor Van Diepeningen ook een vorm van maatwerk. “Onze servicepartners zijn tegelijk ook ondernemers. Die gáán voor iedere klant!”

Deel dit artikel:
Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10048