12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:

Bedrijfswagenleasing wil afrekenen met ‘pijnpunten’

Gepubliceerd: 30 april 2018

Durf! Op het gebied van inkoop, van klanten en vooral met verdienmodellen die, zacht gezegd, vrij ongebruikelijk zijn in leaseland. Daarmee probeert het Gelderse Bedrijfswagenleasing en de shortleasedochter Dealerleasing aan de weg te timmeren. Directeur Harrold van de Ven over de ‘pijnpunten’ van klanten – en hoe ermee af te rekenen.

Ruim 25 jaar zitten de gebroeders Harrold en Rick van de Ven in de automotive branche, zo’n zes jaar werd het shortleasebedrijf Dealerleasing opgericht en de bestelautovariant Bedrijfswagenleasing. Met 6 man begonnen, anno 2018 werken er 60 mensen. Durf is de leidraad van het succes, aldus de Brabanders.

 
De gebroeders Harrold en Rick van de Ven

Neem de tender van Bedrijfswagenleasing.nl onlangs voor de levering van 20 Ford Transit bestelwagens. Die is gewonnen door Van de Ven en zijn team. Vooral door af te rekenen met een van de grote pijnpunten van fleetowners: het betalen van het eigen risico achteraf. Volgens Van de Ven gebeurt het regelmatig dat er per bus 3.000 euro moet worden betaald vanwege schades. “Maar het is toch de normaalste zaak van de wereld dat er na jaren van inzet deukjes zitten rondom een bestelauto? Dergelijke gebruiksschades kunnen we prima managen, in tegenstelling tot menig leasemaatschappij. Bij ons betaalt de klant na inlevering van de bedrijfswagens 0 euro aan schades”, aldus Van de Ven. “We hebben in deze aanbesteding ook afspraken gemaakt, indien er tussentijds enkele bedrijfswagens onverhoopt eerder retour zouden komen gedurende de afgesproken leaseperiode, wij daar geen problemen mee zouden hebben.”

Kilometers verrekenen
Nog zo’n bijzondere usp bij deze klant: de kilometers mogen worden verrekend tussen de bestelauto’s. De contracten zijn op basis van 25.000 kilometer per jaar, maar de ene bus rijdt misschien 21.000 kilometer en de ander 29.000. Dat mag vervolgens met elkaar worden verrekend. “Wat maakt het uit”, aldus Van de Ven. “Wij verdienen gewoon ons geld met de leasetarieven en niet met allerlei kleine lettertjes en aanpalende zaken. Net zoals bij ons een vervangend voertuig, auto of bus, altijd standaard is.”

Bij ons betaal je aan het eind van de rit in alle gevallen 0 euro
Flexibiliteit is mooi maar kost altijd flink meer geld, zo luidt althans het adagium in de leasemarkt. Ook de shortleasetarieven van Dealerleasing zijn logischerwijs duurder dan een 48 maandencontract. Maar het verschil in tarief tussen een auto die al vanaf één maand kan worden ingeleverd en een ‘normaal’ 24-maandencontract, ligt bij Dealerleasing tussen de 10 en 15 procent. Afhankelijk van het type auto. Het dure imago van shortlease is vooral perceptie, denkt Van de Ven. Hoewel de tarieven van grote autoverhuurders en leasemaatschappijen, die doorgaans ook shortlease aanbieden, wel weer een stuk hoger liggen.

Elektrisch rijden
Wat maakt die lagere prijs bij de Brabantse bedrijven dan wel mogelijk? Volgens Van de Ven is zijn inkoopbeleid daar debet aan. Ofwel: voertuigen, nieuw en jong gebruikt, in flinke aantallen in Europa durven in te kopen. Een klant moet dan wel kiezen uit de beschikbare voorraad, maar die wijkt doorgaans niet of nauwelijks af van de eisen, is de ervaring van Van de Ven. Ook de remarketing heeft het bedrijf prima op orde: komt een auto onvoorzien eerder terug, Van de Ven heeft doorgaans binnen een week een nieuwe bestemming gevonden. Het scheelt dat het park courant is en voor 95 procent uit benzine bestaat. Ook de 100 Citroëns C1 die Van de Ven in 2014 toen nog bpm-vrij aankocht, die hebben straks de volle vijf jaar fiscaal voordeel uitgediend (lage bijtelling voor berijders) en zullen dus terugkomen. Ook die vinden gemakkelijk een weg naar een gebruiker.

Daarbij zoekt Dealerleasing ook klanten op die extra zijn gebaat met shortlease. Detacheerders bijvoorbeeld, of bedrijven die veel projectmatig werk hebben. Zelfs ZZP’ers gaat het bedrijf niet uit de weg, integendeel. Waarbij de klant volledig wordt ontzorgd, iets wat in de leasebranche bij bestelauto’s nog wel eens te wensen over laat. Bedrijfswagenleasing voorziet de bussen desgewenst compleet met bedrijfswageninrichting en telematicavoorzieningen. Van de Ven: “De zoektocht naar usp’s gaat hier onverminderd voort. We sorteren nu bijvoorbeeld voor op elektrisch rijden van bedrijfswagens. Nog dit jaar zullen we laten zien dat we ook op dat vlak met vernieuwende producten en voorwaarden zullen komen. We houden het nog even onder de pet, maar verheugen ons er nu al op. Wordt vervolgd dus…”

Tekst: Bart Luteijn

Deel dit artikel:
Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10048