12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
Site-Leaderboard-920x115-animated-loop

10 tot 15 procent bestelautoritten kan met LEVV

Gepubliceerd: 03 september 2018

Omvangrijk onderzoek naar de inzet van Lichte-Elektrische VrachtVoertuigen (LEVV’s) voor stadslogistiek is afgelopen week afgerond. Een van de conclusies:  LEVV’s kunnen 10 tot 15 procent van de bestelautoritten vervangen.

Ruim twee jaar hebben in totaal 29 projectdeelnemers, waaronder de Hogescholen van Amsterdam, Rotterdam en Arnhem Nijmegen (HAN Automotive), gewerkt aan het project LEVV-Logic. Het onderzoeksrapport (Stadslogistiek: Licht en Elektrisch) moet nu een bijdrage leveren aan zowel regionale als nationale en Europese doelstellingen om stedelijk goederenvervoer efficiënter en schoner te organiseren.
Hoewel grote bedrijven als Coolblue, Picnic, Wehkamp, PostNL al gebruik maken van licht-elektrisch vrachtvoertuigen’, is er volgens de onderzoekers nog een wereld te winnen. De schatting is dat 10 tot 15 procent van de ritten met een bestelauto in steden zich lenen voor rendabele inzet van LEVV’s.

Dat vraagt wel om een ander logistiek concept, aldus de tweede belangrijke conclusie van het onderzoek. De totale transportkosten worden voor het grootste deel bepaald door personeelskosten. De inzet van LEVV’s wordt rendabel als de levering sneller kan worden uitgevoerd dan met een conventioneel voertuig. Dit is in gebieden waar de rijsnelheid of toegang voor voertuigen beperkt is, waar de afleveradressen dicht bij elkaar liggen of waar een goede parkeerplek belangrijk is. Om dit tijdsvoordeel te benutten is een logistiek concept nodig met uitsluitend binnenstedelijke ritten of met overslagpunten in de stad waarbij de extra kosten voor het overslaan op een hub (personeel, materieel, locatie) worden terugverdiend in de keten. Het vraagt om plannings- en besturingssystemen die passen bij de laadcapaciteit en routes van de LEVV’s, geschikte ladingdragers en geschikt personeel.



Een andere conclusie is dat de techniek van een LEVV zich nog verder moet ontwikkelen. Dan kunnen ze ook beter concurreren met de e-bestelauto. Die laatste vergt veel meer energie. Grootschalige productie van LEVV’s zou kunnen helpen waardoor het aanbod ook zal groeien. Tot nu toe zijn LEVV’s vooral succesvol in te zetten voor marktsegmenten waarin een beperkt gewicht en volume wordt  vervoerd, waarbij het gaat om operationeel excelleren of waarbij de LEVV bijdraagt aan een maat- schappelijke, onderscheidende of innovatieve waardepropositie.

  Download hier het rapport
 

Deel dit artikel:
Op de hoogte blijven? Ontvang onze nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10048