4250 kg voor electr

4250 kg voor elektrisch aangedreven bestelauto’s. Hoe zit dat?

Door het gewicht van de accu’s zijn elektrisch aangedreven bestelauto’s aanzienlijk zwaarder dan een vergelijkbare bestelauto met verbrandingsmotor. Als we dat zo zouden laten, zou dat betekenen dat de chauffeur een C-rijbewijs moet hebben of dat het laadvermogen verminderd zou worden om binnen de 3500 kg te blijven. In beide gevallen zou dat dus een concurrentienadeel zijn voor degene die wil investeren in een schoner milieu. Daarom heeft Nederland in juli 2017 toestemming gekregen om het totaalgewicht (leeggewicht + lading) te verhogen tot en met 4250 kg, indien de bestelauto volledig elektrisch wordt aangedreven.

Dat is mooi aangezien er heel wat modellen, zoals de Streetscooter XL, E-Crafter en de Daily Electric, klaar staan om aan de sterk groeiende vraag van onder andere de e-commercebranche te voldoen. Alle genoemde modellen vallen in de categorie zware bestelauto en hebben door het accupakket -hoe groter het rijbereik, hoe zwaarder de accu- een Gross Vehicle Weight (GVW) van boven de 3500 kg.

Maar waarom kun je op dit moment nog geen gebruik maken van de ontheffing en wanneer kan dat dan wel? En moet je dan een tachograaf gebruiken? Er is veel onduidelijk over de ontheffing. Dat komt omdat er vanuit Brussel nu wel toestemming is, maar nog geen regeling is ingevoerd. Dit artikel heeft als doel daar meer duidelijkheid over te verschaffen van wat we nu weten.

Gaat de regeling over het rijbewijs of over het voertuig? De regeling betreft een uitzondering op het rijbewijs en niet op het voertuig. Daardoor moet het voertuig aan alle eisen voor een vrachtwagen in de categorie N2 (tachograaf en snelheidsbegrenzer) voldoen.

Wanneer gaat de regeling in? Nederland heeft weliswaar wel toestemming, maar nog geen regeling die van kracht is. Op dit moment wordt er gewerkt aan een conceptregeling. Aangezien deze regeling een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) betreft -wat dus betekent dat deze langs de tweede kamer moet- moet men rekening houden met het feit dat de regeling niet eerder dan juli 2018 van kracht zal zijn.

Is dat voor iedereen met een B-rijbewijs? In principe wel, echter dient de betreffende chauffeur wel een specifieke opleiding te hebben gevolgd. Hoe deze opleiding eruit ziet is nog niet bekend. Wel is bekend dat deze minimaal 5 uur zal duren. Vermoedelijk zal deze opleiding en de registratie daarvan dezelfde kenmerken hebben als code 95 bij het C-rijbewijs.

Moet de chauffeur dan ook code 95 halen? Nee dat is niet nodig. Code 95 is gekoppeld aan de rijbewijzen C en D. Deze ontheffing is gekoppeld aan het B-rijbewijs.

Is er dan wel een tachograafplicht? De regelgeving over tachograafplicht is hier heel duidelijk over: goederenvervoer met een totaalgewicht (GVW) van boven de 3500 kg moet zich houden aan het rijtijdenbesluit en dus dient een tachograaf aanwezig te zijn.

Blijven de uitzonderingen op de tachograafplicht wel bestaan? De uitzonderingen veranderen niet voor voertuigen met een totaalgewicht van niet meer dan 7500 kg wanneer aan deze voorwaarden wordt voldaan:

·     Uitsluitend vervoeren van materialen, uitrusting of machines die de chauffeur nodig heeft voor de uitoefening van zijn beroep,

·     Binnen een straal blijft van 100 km rond de vestigingsplaats,

·     Een maximale rijtijd heeft van 12 uur per chauffeur per week.

De e-commercebranche kan in dit geval sowieso niet voldoen aan de eerste voorwaarde. Daardoor moet de pakketbezorger die overstapt naar een elektrisch aangedreven bestelauto, die voor deze ontheffing in aanmerking komt, de tachograaf als optie bestellen.

Mag ik ook in het buitenland rijden? Helaas. Hoewel Duitsland met een vergelijkbare regeling bezig is, mogen deze voertuigen niet in het buitenland worden bestuurd.

Mag er een aanhangwagen gekoppeld worden? De regeling is voor het besturen van elektrische voertuigen met een GVW van meer 3500 kg, maar niet meer dan 4250 kg zonder aanhangwagen.

Is deze regeling ook voor hybride voertuigen? De regeling is uitsluitend van toepassing voor volledig elektrisch aangedreven voertuigen. Dit geldt dus niet voor hybride voertuigen of andere alternatieve brandstoffen. 

Tot welke datum is de regeling geldig? Tot en met 31 december 2022.

Wat gebeurt er na de regeling? Dat hangt sterk af van de ontwikkeling van de techniek. Zijn we dan wellicht al in staat om accu te installeren met een lager gewicht en een groter rijbereik? Vooralsnog is daar geen duidelijkheid over.

Geldt de regeling ook voor personenvervoer? In principe niet, maar op dit moment wordt daar wel hard aan gewerkt. De uitgangspunten blijven hetzelfde. Het voertuig moet dan aan alle M2 voorwaarden voldoen, terwijl het aantal inzittenden is gemaximeerd tot 9 conform het B-rijbewijs. In het tweede kwartaal van 2018 zal Nederland alle informatie verstrekken aan de commissie over de naleving van de voorwaarden, zodat deze regeling bekrachtigd kan worden en wij de volgende stap kunnen maken naar een schoner milieu voor onze toekomstige generaties. 

BRON: http://later.academy/ 

10034