10 kenmerken

10 kenmerken van succesvolle bestelautodealers

De bedrijfswagenmarkt is al vier jaar lang aan het groeien. Met ruim 70.000 eenheden, realiseerden we afgelopen jaar een groei van ruim 22%. Verwacht wordt dat dit jaar de markt blijft groeien tot 80.000 stuks. Ook de verkopen van gebruikte lichte bedrijfsauto’s via het dealerbedrijf zijn met bijna 10% gestegen.

Nederland telt inmiddels een kleine 900.000 zelfstandig professionals. Daarvan zijn er meer dan 100.000 werkzaam in de bouwbranche. Dat aantal groeit met gemiddeld 35 nieuwe inschrijvingen per dag. Mede door de opkomst van e-commerce neemt ook het vervoersvolume verder toe. Wat we in het verleden in onze eigen kofferbak vervoerden, laten we nu bezorgen door de pakketdiensten. Kortom; lichte bedrijfsauto’s spelen een belangrijke rol voor ondernemend Nederland. Wat veel ondernemers met elkaar gemeen hebben is dat ze bereid zijn te investeren in kwaliteit. Niet alleen in het vervoersmiddel, maar ook in het dealerbedrijf. Dit biedt kansen én verantwoordelijkheden voor de bedrijfsautobranche. Het ene dealerbedrijf is succesvoller in het verkopen en onderhouden van bedrijfsauto’s dan het ander. Wat maakt dat daar zulke verschillen in bestaan?

10 kenmerken die succesvolle bestelautodealers met elkaar gemeen hebben:

1.   Vakmanschap. Bedrijfswagens is een vak apart. Fijn voor een klant om met iemand van het dealerbedrijf te communiceren die de situatie begrijpt, de juiste vragen stelt en een passende aanbieding maakt.

2.   Organisatie. Niet alleen de bedrijfswagenadviseur, alle medewerkers in het dealerbedrijf zijn verantwoordelijk voor succes in de deze groeiende markt. “The sales department isn’t the whole company, but the whole company better be the sales department.” Philip Kotler.

3.   Service. Bestelauto’s zijn productiemiddelen. Onderhoud op het moment dat het past voor de klant en niet andersom. Minimale stilstand door onverhoopte pech (downtime) is vanzelfsprekend.

4.   Maatwerk. Kan niet bestaat niet. In bedrijfsautobranche is geen enkel Europees land zo innovatief als in Nederland. Succesvolle dealers maken gebruik van dat omvangrijke netwerk van Nederlandse op- en ombouwbedrijven en hun expertise.

5.   Binnendienst. Het vak bedrijfswagenadviseur betekent uiteraard bij klanten op bezoek gaan. Dan is het goed dat er een collega beschikbaar is die de bestelautoklanten direct te woord kan staan.

6.   Marktbewerking. Succesvolle dealerbedrijven hebben een beleid om op frequente basis onder de aandacht te komen bij potentiele klanten. Op de bonnefooi potentiele klanten bezoeken is niet meer van deze tijd, actief en persoonlijk benaderen door middel van acties, advertenties, sponsoring, social media, mailings en telefonische opvolging zijn dat juist weer wel. Succesvolle dealerbedrijven maken zelf een marketingkalender.

7.   One stop shop. Wat kan een dealerbedrijf nog meer voor de klant betekenen op het gebied van mobiliteit? Overbouw van de huidige inrichting, verzekering, schade, telematica, financieringsvormen, belettering en op- & ombouw.

8.   Aandacht. Ieder contact met de klant is het moment van de waarheid. Via mail, telefoon of chat via de website. Deze momenten maken het verschil tussen succes en middelmatigheid.

9.   Herkenbaarheid. Autobedrijven die de bedrijfswagens, accessoires en een aantal op- en ombouwmogelijkheden op een duidelijke en herkenbare plek in de showroom hebben staan.

10. Advies. Bij wie anders dan bij een bedrijfswagenprofessional kan je klant terecht voor advies over de vele regels die er zijn over bijtelling, tachograaf, inrichtingseisen en AdBlue die voor iedere ondernemer met een bestelauto van toepassing zijn?

In het voorjaar start een merkonafhankelijke training voor aankomende bedrijfswagenprofessionals. Meer weten? Neem contact op via jasper@later.academy of bel 06-30347434

10034